Bahrains grandprix

I dag bliver sæsonens første VM-point uddelt i Formel 1.

Kevin Magnussen og resten af Formel 1-feltet skal køre Bahrains grandprix. Desværre skal danskeren starte fra 17. position, mens den regerende verdensmester Max Verstappen har pole position.

Løbet begynder kl. 16.

Slut

Tanker efter Bahrains grandprix

Red Bull er - igen i år - ret suveræne. De to kørere havde helt styr på løbet, og det virker til, at der er mere at komme efter i bilen, hvis konkurrenterne kommer tættere på. Internt i teamet virker Max Verstappen igen til at være den bedste Red Bull-kører. Perez er ikke hurtig nok til at presse hollænderen.

Bag de to Red Bull-racere kom Fernando Alonso. En flot debut for Aston Martin af den erfarne spanier. Stærkt kørt, og jeg glæder mig til at se, hvad Alonso kan drive det til i år.

Ferrari startede sæsonen med store problemer. Desværre virker det ikke til, at det italienske storteam kommer til at presse Red Bull i år.

Mercedes har det også svært. Aston Martin viste, at motoreren er god nok til podiet, men Mercedes kan ikke udnytte hestekræfterne godt nok. Der er dog potentiale for det tyske team, men ikke nogen god start på sæsonen for Mercedes.

Kevin Magnussen leverede en godkendt indsats i dag. Han kørte hurtigere end sin teamkollega og sluttede også foran ham. Men Haas-teamet har noget at arbejde på. Valtteri Bottas og Alfa Romeo viste, at man som lille team godt kan score VM-point fra starten af sæsonen i år, og udstillede, at Haas som team mangler fart. Men heldigvis så er økonomien bedre i Haas i år, der har fået tilført flere penge og dermed kan udvikle bilen. Lad os håbe, at det bliver bedre for Magnussen og Haas meget hurtigt.

Kommentar

Bruno:

Næste løb giver forhåbentlig en mere lige duel mellem MAG og HUL, uden nogen af dem har fået en skade..

Kommentar

Peter:

Utroligt dårlig sæson præmiere af Mercedes

Slut

Sådan endte Bahrains grandprix

1. Verstappen

2. Perez

3. Alonso

4. Sainz

5. Hamilton

6. Stroll

7. Russell

8. Bottas

9. Gasly

10. Albon

11. Tsunoda

12. Sargeant

13. Magnussen

14. De Vries

15. Hülkenberg

16. Zhou

17. Norris

18. Ocon (udgået)

19. Leclerc (udgået)

20. Piastri (udgået)

Kommentar

Martin:

Godkendt af Kevin, ikke mere ikke mindre. fra 17 til 13, slaar Hulken med over 10 sek. og hurtigste tid af de 2. Videre til naeste loeb.

Slut

Magnussen nummer 13

Kevin Magnussen slutter på 13. pladsen.

Teamkollega Hülkenberg bliver nummer 15.

Slut

Alonso på podiet

Sergio Perez bliver nummer to med Fernando Alonso på tredjepladsen.

Slut

Sejr til Verstappen

Max Verstappen vinder årets første løb. Stort tillykke til den regerende verdensmester.

Spørgsmål

Henriksen:

Lidt nedslående at Haas allerede i første løb igen ligner et hold som skal rode i bunden, de har jo heller kke historik for at blive bedre i løbet af sæsonen...

Svar

Nej, men i år har teamet jo fået en storsponsor, som gør, at de kan udvikle på bilen hele sæsonen igennem. Så forhåbentligt taber Haas ikke så meget, som vi plejer at se i løbet af sæsonen. Men udgangspunktet kunne være bedre.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Kommentar

Lars Gunnar:

Det ligner da et godkendt løb for Kevin; selvom han næppe når op i pointene så er han avanceret nogle pladser i forhold til startpositionen og ikke mindst har han lagt sin team-makker bag sig. Godt kørt :)

56/57

Magnussen vinder plads

Så er Magnussen oppe på 13. pladsen. 

Hülkenberg er nummer 15.

Spørgsmål

Martin:

Hvor er det trist at se Mclaren, sidste aar, kunne de vaere med i top 6-8, idag er de helt vaek.

Svar

Ja, Piastri ude med tekniske problemer, og Norris ligger og roder rundt som den bageste af de tilbageværende kørere. Skidt for McLaren.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Line:

God dag for Alonso til trods for at han skal kæmpe mod både medkørere (Stroll) og konkurrenterne.

Svar

Enig. Det er stærkt kørt af spanieren.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

55/57

Verstappen i sikker føring

Max Verstappen på førstepladsen har 12 sekunder ned til Perez. Alonso er nummer tre.

Kommentar

Offenbach:

Er det bare mig der syntes det er fedt at Kevin tager fusen på Hulken?

Spørgsmål

Jørgen H...:

Hvor langt er Kevin fra Pointene?

Svar

Der skal ske en del uheld for konkurrenterne, hvis Kevin skal have point i dag. Magnussen er 30 sekunder efter Albon, der ligger på 10. pladsen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Jakob :

Bedste omgangstid, Mag eller Hulk ?

Svar

Magnussens bedste omgangstid indtil videre: 1:36.471.

Hülkenbergs bedste omgangstid indtil videre: 1:36.616.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

52/57

Magnussen forbi

Så har Kevin Magnussen overhalet Nick De Vries. 

Danskeren er nu nummer 14 og har fem sekunder op til Zhou.

51/57

Magnussen indenfor DRS

Kevin Magnussen er nu indenfor ét sekund af De Vries og kan dermed bruge DRS. Det giver ham en fordel på langsiderne, hvor bagvingen bliver åbnet og giver mere fart.

Spørgsmål

Jesper:

Kan Magnussen kører i mål på sine dæk.

Svar

Ja, kun en punktering kan sende Magnussen i pit nu.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

50/57

Sainz under pres

Carlos Sainz er lige blevet overhalet af Alonso, og nu er Hamilton tæt på at kunne overhale Ferrari-køreren. Der er 0,7 sekunder mellem de to lige nu.

48/57

Magnussen henter 1,3 sekunder

Kevin Magnussen haler igen ind. 1,3 sekunder alene på den seneste omgang.

Kommentar

Lars:

Fedt at se Alonso konkurrencedygtig. Måske han kan drømme om endnu en sejr i denne sæson

47/57

Magnussen haler ind

Kevin Magnussen haler kraftigt ind på Nick De Vries foran. Lige nu er der godt fem sekunder op.

46/57

Alonso overhaler

Fernando Alonso har overhalet Carlos Sainz. Godt kørt af den tidligere verdensmester.

Skidt nyt for Ferrari, der på få omgange har mistet Leclerc og nu også overhalet af en Aston Martin.

Spørgsmål

Søren Christensen :

Hvilke regler gælder under virtuel safety car sammenlignet med safety car på banen ?

Svar

Ved safetycar kommer der en fysisk bil på banen, hvor alle kørerne bliver samlet og kører bag ved den langsomt kørende bil.

Virtuel safetycar betyder, at alle biler skal sætte farten ned, så mellemrummet mellem de forskellige placeringer bliver bibeholdt.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

44/57

Alonso presser på

Fernando Alonso er tæt på podiet. Aston Martin-køreren er et halvt sekund efter Carlos Sainz fra Ferrari. 

Vildt hvis Alonso slutter på podiet i sit første løb for Aston Martin.

43/57

Magnussen langt op

Kevin Magnussen har godt nok friske dæk, men han har langt op til nærmeste konkurrent. Danskeren har 13 sekunder op til Sargeant på 14. pladsen.

Spørgsmål

Peter:

Sidste år vandt Leclerc det første løb, og Verstappen udgik med motorproblemer. Mon det er et tidligt tegn på at vi får en ny verdensmester

Svar

Godt husket :-)

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Kommentar

Martin:

Perfekt for Kevin, 11 omgange gamle soft, saa var nok tid til han alligevel skulle ind snart.

41/57

Virtuel safetycar

På grund af den strandede Ferrari er der indsat virtuel safetycar. Det giver muligheden for at "billigt" pitstop, som Magnussen og flere andre benytter sig af.

41/57

Problemer for Leclerc

Charles Leclerc er gået i stå i sin Ferrari på banen. Leclerc må udgå i årets første løb.

Leclerc lå ellers til at slutte på podiet efter de to Red Bulls. En skidt start på sæsonen for Ferrari.

39/57

Alonso overhaler

Fernando Alonso har overhalet Lewis Hamilton. Efter en intens nærkamp gik Aston Martin'en forbi Mercedes-raceren.

Alonso nu nummer fem. Hamilton nummer seks.

Spørgsmål

Nicklas :

Jacob: du skriver at nogle gange betaler dækstrategien sig. Andre gange gør den ikke…. Hvornår er det nogensinde lykkedes Haas at gøre noget rigtigt på det punkt?🤣

Svar

I Austin, Texas sidste år. Der pittede Kevin én gang mindre end konkurrenterne og fik VM-point ud af den alternative strategi. Så det kan betale sig en gang i mellem :-)

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

38/57

Fed kamp på banen

Fernando Alonso og Lewis Hamilton har lige nu en fed duel i kampen om femtepladsen. De to tidligere verdensmestre kæmper hårdt, men fair. Fed duel.

Spørgsmål

Stig:

Hvem har ansvaret for dækstrategi hos Kevin? Og er det bare for at være anderledes at strategien er så anderledes end de bedste?

Svar

Dækstrategien er et samarbejde mellem køreren og pitvæggen, hvor raceringeniørerne sidder. 

Magnussen og Haas forsøgte i dag at gøre noget anderledes, fordi Kevins startposition var så langt tilbage, at der ikke var så meget at miste. Nogle gange betaler det sig, andre gange ikke. 

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

36/57

Magnussen haler ind på konkurrenterne

Kevin Magnussen har fin fart i raceren og kører hurtigere end konkurrrenterne foran. Dog er han knap fem sekunder efter Zhou foran sig, så der går nogle omgange, før vi ser danskeren i nærkamp.

35/57

Stilling lige nu

1. Verstappen

2. Perez

3. Alonso

4. Leclerc

5. Sainz

6. Hamilton

7. Stroll

8. Russell

9. Bottas

10. Albon

11. Gasly

12. Tsunoda

13. Sargeant

14. De Vries

15. Zhou

16. Magnussen

17. Hülkenberg

18. Norris

19. Ocon

20. Piastri (udgået)

Spørgsmål

Jesper Sjørvad:

Så kan vi gætte på at det er næst sidste pit for Kevin ?

Svar

Jeg er sikker på, at Kevin skal pitte igen. Der er for mange omgange til, at soft kan holde hjem.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

33/57

Magnussen overhaler

Kevin Magnussen udnytter sine nye soft-dæk og overhaler Ocon. 

Danskeren nu nummer 16.

33/57

Magnussen haler ind på Ocon

Kevin Magnussen er tæt på Ocon på 16. pladsen. Der er mindre end et sekund mellem dem.

Kommentar

Martin:

Saa er det Kevin tid, med Soft paa, burde han kunne koere sig frem

31/57

Flere pitter i disse omgange

Friske dæk har en stor fordel på banen i Bahrain, så mange vælger at pitte igen.

30/57

Magnussen pitter igen

Kevin Magnussen er kørt i pit til at få et sæt soft-dæk på raceren.

Danskeren kommer ud foran Hülkenberg. 

Magnussen nummer 17, Hülkenberg nummer 18.

Spørgsmål

Bruno:

Umiddelbart ser det ikke ud til, at Haas pt. har bilen til at blande sig i den forreste del af midterfeltet. Hvem var Hülkenberg i nærkontakt med i starten, siden han har skadet sin frontvinge?

Svar

Haas ser ud til at mangle lidt. I hvert fald indtil videre i sæsonens første løb.

Det var Ocon, som Hülkenberg ramte.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

28/57

Hülkenberg pitter

Magnussens teamkollega pitter igen. Nye hard-dæk og en ny forvinge til tyskeren.

Han dumper ned på 19. pladsen og dermed sidst af de tilbageværende kørere i løbet.

26/57

Perez overhaler

Sergio Perez udnytter sin bløde dæk og udbremser Leclerc i kampen om andenpladsen. Leclercs Ferrari har godt nok hard-dæk på bilen, så måske Leclerc kan slå tilbage senere i løbet.

24/57

Hülkenbergs skade på bilen koster

Nico Hülkenberg har over teamradioen fået at vide, at hans skade på forvingen fra første omgang koster ham tid. 

Magnussen er nu 3 sekunder efter tyskeren.

Kommentar

Granzow:

Lad os lade dækvalget ligge :-) men ret afgørende, hvordan Haas interne duel ender…indtil videre ser det jo fantastisk ud for Kevin…og især efter Q i går. Kom så Kevin :-)

22/57

Magnussen haler ind

Kevin Magnussen fortsætter med at hale ind på Hülkenberg. Der er nu under fem sekunder mellem de to Haas-kørere.

Spørgsmål

Palle Navntoft:

Hvor i var det smarte i at skifte til hard igen? Perez kører stadig på hans soft på 19..

Svar

Perez har skiftet til soft igen. Han kørte 17 omgange på det første sæt soft.

Vi må nok erkende, at teams og kørere gætter sig lidt frem i øjeblikket på den rette strategi. Bilerne er meget nye og ukendte her i sæsonens første løb.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Bruno:

Hvem har endnu ikke være i pit, om nogen? Håber Kevin kan komme op og udfordre Hulken.

Svar

Alle har været i pit. Ocon og Norris endda to gange.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

20/57

Stilling lige nu

1. Verstappen

2. Leclerc

3. Perez

4. Sainz

5. Hamilton

6. Alonso

7. Russell

8. Bottas

9. Stroll

10. Albon

11. Tsunoda

12. Gasly

13. Sargeant

14. De Vries

15. Zhou

16. Hülkenberg

17. Magnussen

18. Ocon

19. Norris

20. Piastri (udgået)

18/57

Magnussen lige efter Hülkenberg

Nico Hülkenberg ligger på 16. pladsen med Magnusssen lige bag sig på 17. pladsen.

Der er 7 sekunder mellem de to lige nu, men Magnussen kører sig tættere på tyskeren.

18/57

Perez pitter

Verstappen fører nu igen, efter Perez har pittet. 

17/57

Haas-racer slider på dækkene

Kevin Magnussen udtalte inden løbet, at Haas-raceren slider meget på dækkene. Det er måske derfor, at han allerede måtte køre i pit. 

16/57

Magnussen pitter

Kevin Magnussen kører i pit. Bemærkelsesværdigt tidligt når man tænker på, at danskeren startede på det hårde dæk.

Danskeren ud på 18. pladsen, nu med friske hard-dæk.

Spørgsmål

Jesper Sjørvad:

Hvilke dæk valgte Hulkenberg?

Svar

Hülkenberg er lige nu på hard-dækket. Alle, der har været i pit, er skiftet til hard-dæk.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

15/57

Perez fører

Verstappen har været i pit. Han ligger nu nummer to.

Dermed fører Perez, som dog ikke har været i pit endnu.

14/57

Magnussen nu 9'er

Kevin Magnussen er lige nu nummer ni, to sekunder efter Bottas.

13/57

Magnussen frem i feltet

Med de mange pitstops til konkurrenterne er Magnussen hoppet frem på 10. pladsen.

12/57

Mange i pit

Flere biler har været i pit, deriblandt Hülkenberg, der nu ligger sidst.

Kommentar

Martin:

Og saa syntes jeg faktisk Kevin foelger meget godt med paa Hard. Under 5 sekunder han har mistet til Hulken paa 10 Omgange. Er vel godkendt

Spørgsmål

Granzow:

Er lidt uenig med dig Jacob - havde Kevin startet på soft…kørt sig 2-3 pladser frem…skiftet hard sammen med de andre eller ved SC…så havde man jo været med i løbet. Nu begår man igen sidste års fejl med dækvalget :-(

Svar

Det kan sagtens vise sig, at du har ret. Det er et sats af Kevin og Haas. Lige nu ved vi ikke, hvad den rigtige strategi er i dag. Men det er jo let at være bagklog, hvis det viser sig, at satset var forkert. Men frisk at prøve noget andet, når man starter næsten bagest, synes jeg.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Karina Pedersen:

Hvad forventes at kunne køre på soft dæk ?

Svar

12-20 omgange. Alt afhængigt af hvor brugte dækkene var, da løbet startede. Og hvor konkurrenterne befinder sig på banen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

9/57

Pirelli forudser 2-stops strategi

Ifølge dækfabrikanten Pirelli så skal alle i pit to gange i løbet af Bahrains grandprix. Banen er kendt for at slide meget på dækkene. 

Hurtigste strategi på papiret er soft - hard - soft. Men mange faktorer kan ændre det. Eksempelvis safetycar.

Spørgsmål

Martin:

Syntes det er helt fint at proeve noget lidt uden for boksen, naar man alligevel starter 17er. Enten giver det pote, ellers goer det ikke. Men I det mindste har man proevet. Hvem ved, maaske en Safety Car omkring omgang 20-25 naar alle andre lige har pittet

Svar

Præcis. Det giver bedre mening at satse, når der ikke er så meget at miste. Når man starter i nærheden af top 10, så er det forkert at satse for et lille hold som Haas. Som vi nogle gange så sidste år.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

6/57

Top 10 lige nu

1. Verstappen

2. Leclerc

3. Perez

4. Sainz

5. Hamilton

6. Russell

7. Alonso

8. Stroll

9. Bottas

10. Ocon

---

15. Hülkenberg

20. Magnussen

Spørgsmål

Lars:

Havde vi ikke nok af det med modsat dæk strategi sidste år?

Svar

Sidste år var det ofte, når startpositionen var bedre. Og det er svært at forstå. Når man er næsten sidst, giver det - i mine øjne - bedre mening at gøre det modsatte af konkurrenterne.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

5/57

Magnussen sidst

Kevin Magnusen falder tilbage til sidstepladsen. Dækvalget koster for danskeren, men ulempen og den manglende fart lige nu skal gerne give Magnussen en fordel senere i løbet.

4/57

Stroll rammer teamkollega

Lance Stroll ramte i starten sin teamkollega Fernando Alonso. Skidt for Aston Martin-teamet. Alonso har mistet to placeringer efter sammenstødet. Stroll ligger nu nummer ni.

Spørgsmål

Jesper Sjørvad:

Når han nu er kendt for at snuppe nogle positioner i starten, forstår jeg ikke valget af hard dæk

Svar

Du har helt sikkert en pointe. Men Haas og Kevin forsøger noget andet end konkurrenterne i dag, og det synes jeg faktisk er rigtig fint. Når man starter langt tilbage, så er det fint at satse lidt på strategien.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

1/57

Magnussen taber placering

Kevin Magnussen er røget en enkelt plads tilbage, men han har også ulempen af hårde dæk, som ikke er så hurtige som konkurrenternes bløde dæk. Det ændrer sig senere i løbet.

Nico Hülkenberg er røget fire pladser tilbage og ligger nummer 14.

1/57

Starten er gået

Max Verstappen holder fast i førstepladsen fra starten. Leclerc overhaler Perez inden første sving og ligger nu nummer to. 

Kommentar

Bruno:

Kom så, Kevin!!

Optakt

Magnussen på hard-dækket

19 biler starter på soft-dækket, det hurtigste dæk. Eneste kører, der har valgt noget andet end soft, er Kevin Magnussen, som begynder løbet på hard-dækket. Dermed forsøger danskeren at vente lang tid med at tage sit første pitstop. Et sats på strategien, som går modsat alle andre.

Optakt

Formationsomgang

Kørerne har fundet sig til rette i bilerne, og alle er nu i gang med formationsomgangen. Nu skal dæk, bremser og kobling køres ind i det rette temperaturvindue.

Spørgsmål

Bruno:

Kan kombinationen af Magnussens friske dæk og Hülkenberg's mere slidte ditto kan bringe dem tættere på hinanden positions mæssigt? Mon ikke Kevin har brug for at vise, at han ikke bare lægger sig fladt ned over for Nico, og vil arbejde for et avancement op igennem feltet fra start?

Svar

De friske dæk giver i hvert Kevin lidt flere strenge at spille på rent taktisk. Om det er nok, må vi se. Kevin kører nok på hard fra start, og så er han i stand til at udnytte safetycars undervejs til at bytte til soft et par gange, hvis der åbner sig muligheder.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Optakt

God mavefornemmelse hos Magnussen

Kevin Magnussen tænker langsigtet i sin tilgang til løbet.

- Det er long game, vi prøver at spille. Vi kommer nok til at køre lidt langt i det første stint, siger Magnussen før løbet til Viasat.

Selvom danskeren starter som nummer 17, så er humøret højt hos Magnussen.

- Mavefornemmelsen er god, men det er den altid om søndagen. Alt kan ske. Vi har haft lidt udfordringer med at spare dækkene. Vi må se, hvordan det går, siger Magnussen til Viasat.

Optakt

Banerekord i Bahrain

Den officielle banerekord skal sættes i et racerløb, og i Bahrain er den sat af Pedro de la Rosa i 2005, hvor han kørte sin McLaren-racer rundt i 1:31.447. Hurtigste omgang nogensinde i Bahrain blev kørt af Lewis Hamilton, der i 2020 i kvalifikationen sikrede pole position med tiden 1:27.264.

Optakt

Fakta om banen

I denne weekend kører Formel 1-feltet på Bahrain International Circuit. Banen åbnede i 2004 og kostede omkring 150 millioner dollars at bygge. Den er designet af Hermann Tilke, og han har smidt 15 sving ind på de 5.412 meter. Beliggende midt i ørkenen, så spiller sandet naturligvis et problem for kørerne, da vinden kan blæse sand indover banen, så visse sektioner ændrer sig undervejs.

Spørgsmål

Josefine:

Hvem tænker du vinder ræset?

Svar

Jeg tror, at Red Bull er stærkest - også i løbet. Så jeg gætter på, at Max Verstappen vinder, men det er årets første løb, så meget er uvist lige nu. Er bilerne holdbare, hvem er hurtigst over en løbsdistance og sker der uheld fra starten, hvor alle gerne vil vise sig frem? Spørgsmålene er mange, men vi får heldigvis snart svar :-)

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT