VM i fodbold – dag 12

Stil spørgsmål
Stil spørgsmål

Ekspert forudser store konsekvenser efter exit

De store stjerner fra Belgien vil mangle i knockoutfasen, og det tidligere exit vil komme til at få et efterspil, vurderer TV 2 SPORTs fodboldekspert Mads Junker.

- Reaktionen i Belgien bliver, at rigtig mange spillere skal sendes på pension. På forhånd snakkede vi om, at ville Belgien ikke gå videre, så skulle der udstedes nogle fodboldgravsteder – at pensionere primært Jan Vertonghen, Toby Alderweireld og Eden Hazard.

Belgiens landstræner stopper som landstræner

Roberto Martínez stopper som landstræner for Belgien. Det melder spanieren på pressemødet efter kampen mod Kroatien.

Du gav mange kram efter slutfløjtet, var det farvelkram?

- Ja, det var min sidste kamp med landsholdet. Det er følelsesladet, som I kan forestille jer, sagde Martínez, inden han blev nødt til at tage en pause.

- Jeg kan ikke fortsætte med at tale, undskyld.

Beslutningen om at stoppe sig var taget inden turneringen, skriver det belgiske fodboldforbund.

Neymar tvivlsom forud for næste runde

Brasilien er uden superstjernen Neymar i sidste kamp af gruppespillet mod Cameroun. En kamp, som ikke betyder det store for Brasilien, som allerede er sikret avancement til ottendedelsfinalerne.

Men derfra kan det blive kritisk for Brasilien. Det er nemlig slet ikke sikkert, at PSG-stjernen når at komme i kamp igen til dette verdensmesterskab. 

Først efter Cameroun-kampen vil Brasilien evaluere Neymars tilstand og lægge en plan for hans tilbagevenden.

- Vi er fokuseret på kampen mod Cameroun, og først derefter vil vi begynde at træffe beslutninger for de skadede spillere, siger assistenttræner Cléber Xavier ifølge AP.

Neymar blev skadet allerede i første kamp mod Serbien. Billeder viste efterfølgende en stærkt hævet højre ankel. Siden fik han feber og kunne ikke overvære kampen mod Schweiz på stadion.

De to forsvarsspillere Danilo og Alex Sandro er ligeledes ude med skader og vil blive evalueret sammen med Neymar efter Cameroun-kampen.

Frustrerede fans kan ikke komme ind til kamp

Lige nu spilles kampen mellem Canada og Marokko. Adskillige fans er endnu ikke kommet ind til kampen og venter lige nu ude foran Al Thumama Stadium. Frustrationen er stor, skriver Simon Peach, journalist hos PA Media. 

Utrættelige Luka Modric i kamp for Kroatien mod Belgien

En marokkansk fan til kampen mod Canada

Costa Rica har større chance for at gå videre end Tyskland

Det skal selvfølgelig tages for, hvad det er: en chancevurdering. Men analysefimaet Nielsen har kørt en million simuleringer af årets VM, og her er udfaldet, at Costa Rica har større chance for avancement til ottendedelsfinalerne end Tyskland før aftenens afgørende kampe i gruppe E.

Mere præcist vurderes Costa Rica til at have 41 procent chance for at gå videre, mens Tysklands chancer ligger på 34 procent. De to lande spiller klokken 20.00.

Tyskland skal have en sejr for at komme videre til ottendedelsfinalerne, samtidig med at de skal bruge spansk hjælp mod Japan. Costa Rica er sikret avancement, hvis de vinder, mens uafgjort også kan være nok.

Du kan nærstudere de forskellige scenarier HER.

- Maradona ville være superglad på mine vegne, siger Messi

Argentina og Lionel Messi spillede sig i aftes i ottendedelsfinalerne ved VM med en 2-0-sejr over Polen.

Superstjernen kom ikke på måltavlen og brændte faktisk et straffespark i opgøret, men han kunne alligevel tage en rekord med fra opgøret. Det var nemlig Messis 22. VM-kamp, og dermed er han nu den spiller, som har opnået flest kampe for Argentina ved et verdensmesterskab.

Messi overgik den afdøde legende Diego Maradona, som han sendte ord og tanker i retningen af efter sejren.

- Det er en fornøjelse at kunne fortsætte med at opnå denne form for rekord. Jeg tror, at ​​Diego ville være superglad på mine vegne, fordi han altid viste mig en stor hengivenhed. Han var altid glad, når det gik godt for mig, siger Messi ifølge RMC Sport.

Hvem er videre til ottendedelsfinalerne?

Videre som gruppevinder:

  • Holland 
  • England 
  • Argentina
  • Frankrig

Videre som toer:

  • Senegal
  • USA
  • Polen
  • Australien

Videre, men placering ikke afgjort:

  • Brasilien 
  • Portugal

Tidligere landstrænerassistent: Alt ved VM er håbløst

Det danske landshold er efter en skuffende indsats allerede ude af VM, men danskerne er ikke de eneste, der har været langt fra topniveauet i Qatar.

Slutrunden er decideret "håbløs", mener Danmarks tidligere landstrænerassistent Peter Bonde, der dog ikke er overrasket over den i hans øjne tvivlsomme kvalitet.

Turneringen har handlet om alt andet end fodbold, og den slags påvirker spillerne. Uanset hvor hårdhudede de mener at være.

- Spillerne er jo mennesker. Hvordan skal de koncentrere sig om at spille, når folk hellere vil snakke om alle mulige andre ting, spørger Bonde med henvisning på diskussionerne om menneskerettigheder, migrantarbejdere og regnbuearmbind, som spillerne har skullet forholde sig til.

- De kan jo ikke bare lukke ned. Det kunne de have gjort ved VM i Mexico i 1986, hvor der ikke var internet. Der kunne de gå ud og spille bordtennis i haven, og så vidste de ikke, hvad der foregik i verden. Men det kan de ikke her, påpeger Peter Bonde.

/Ritzau

Dette får de danske spillere for VM-deltagelsen

Tre kampe og farvel.

Det var, hvad det blev til for det danske landshold ved VM. Spillerne tager dog ikke tomhændede hjem fra Qatar. Hver spiller indkasserer nemlig 891.000 kroner for VM.

Det oplyste Spillerforeningen inden VM, da det var dette beløb, en udtagelse gav.

Så kunne det have set ud, hvis Danmark var gået videre:

  • En ottendedelsfinale gav hver spiller 1,379 millioner
  • En kvartfinale gav hver spiller 1,865 millioner
  • En semifinale gav hver spiller 2,887 millioner
  • En tredjeplads gav hver spiller 3,152 millioner
  • Et nederlag i finalen gav hver spiller 3,38 millioner
  • VM-guld gav hver spiller 4,95 millioner

Australsk spiller mister svigermor midt i VM-eufori

En af de australske spillere kom igennem hele følelsesregisteret efter sejren over Danmark ved VM i Qatar.

Forsvarsspilleren Bailey Wright, der kom ind og forsvarede 1-0-sejren i de sidste 20 minutter, mistede sin svigermor efter kampen.

Allerede før kampen vidste han, at svigermoren var døden nær. I omklædningsrummet ventede endnu en dyster opdatering, som han delte med offentligheden lige efter kampen.

- Jeg har lige fået en besked fra min kone. Jeg vil gerne dedikere denne sejr til min kone og svigermor. Hvis jeg skal være ærlig, så ved jeg ikke, om min svigermor stadig er i live.

- Det har været virkeligt hårdt for dem derhjemme, men det er på grund af dem, at det har været muligt for mig at udleve min drøm her til VM, lød det fra Bailey Wright.

/Ritzau

Szczesny tabte penge til Messi: Han får dem ikke

En sjov situation udspillede sig mellem Wojciech Szczesny og Lionel Messi onsdag aften.

Messi fik tilkendt et straffespark, fordi det blev vurderet, at den polske målmand ramte argentineren i hovedet. Men Szczesny var overbevist om, at det ikke ville blive dømt, efter VAR havde været involveret.

Den polske målmand forklarer til TV 2 Norge, at han havde en kort samtale med Messi herefter.

- Vi snakkede før straffesparket, og jeg fortalte ham, at jeg ville vædde 100 euro på, at dommeren ikke ville give straffesparket. Så jeg tabte et væddemål til Messi, siger Szczesny til TV 2 Norge.

- Jeg ved ikke, om det er tilladt til VM. Jeg bliver formentlig straffet for det, men jeg er ligeglad lige nu. Jeg kommer heller ikke til at betale ham. Han er nok også ligeglad med 100 euro. Jeg tror, han har nok.

Tak for nu

Morten Bruun har rundet af, da han skal videre i sit VM-program.

Vi siger tak for de mange gode spørgsmål.

Spørgsmål

Kenneth:

Hej Morten Er voldsomt stor fan af din kommentering. Det er vi flere, særligt folk med lidt sproglig interesse, der er, kan jeg afsløre. Vi har talt om at transskribere nogle af dine bedste kampe (Jeg mindes Frankrig-Island i 2016 bl.a) og udgive dem i lyrisk form. Kunne det have interesse?

Svar

Det er pænt af jer.

Men tak og nej tak.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Frederik S:

Pænt goddag Morten! Jeg er med på at skuffelsen sidder tungt i dag, men vil du ikke mene der stadig er grund til stor optimisme ift. Fremtiden for dansk fodbold? Nu tænker jeg på alle de unge danske spillere i Europa men også at skuffelsen vi føler kommer, fordi vi har et fantastisk hold?

Svar

Lige nu overstiger min skuffelse nu alligevel min optimisme.

Jeg skal lige sove på det et par gange mere.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Lennert Sjøvold Petersen:

Har vi toppet før tid? England, Frankrig m.fl har indiskutabelt flere slutrunder i erfaringskataloget, hvorfor de måske har underpræsteret i Nationsleague, men ender med at le sidst og måske bedst. Har DK været for naive i vores VM kampagne?

Svar

Det er aldrig en fordel at spille dårligt.

Argentina og Brasilien har for eksempel spillet godt i årevis. De taber aldrig.

Og mon ikke de ender med at stå i VM-finalen?

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Anders:

Hej Morten. En fornøjelse at høre din kommentering. Kan Hjulmand overleve en evt. sløj indsats også til næste kval/slutrunde fordi han tilsyneladende har "de gode værdier", som virker til at være helt afgørende for DBU. Er Hjulmand immun?

Svar

Det er ikke nok at have gode værdier som landstræner.

Men det er mere end nok at have præsteret de resultater, som Hjulmand har gjort med Danmark indtil for 14 dage siden.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Abu:

Hvilke konsekvenser tror du den her blamage vil få for landsholdet når vi kigger fremad? Er pladen visket ren til EM-kvalifikationen?

Svar

Det bliver en lang vinter. Uden tvivl.

Pludselig er de to første EM-kvalifikationskampe mod Finland og Kazakhstan i marts 2023 blevet meget vigtige.

Får vi ikke fuldt hus her, vil landsholdet fortsat være under stort pres.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Amin Al-Haddad:

Hej Morten. Umiddelbart en stor skuffelse for os igår. Tror du stadig på Hjulmand som den rette til at føre Danmark mod er fornuftigt EM i 2024?

Svar

Ubetinget.

Det er første fiasko efter to et halvt år som landstræner.

At fyre ham ville være infamt.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Jonas:

Hvor er temperamentet? Handler det om, at DBU fra små til voksne opfostrer unge i et system, hvor det ikke må være kompetitivt. Man må ikke vise aggression på banen og ej heller temperament. Vi skal være høflige og med fair play i højsædet. Hvor er en type som Gravesen til at tage kvælertag.

Svar

Jeg kan godt følge afmagten i dit spørgsmål.

Men du får mig ikke til at sidde her og anbefale kvælertag på modstanderen.

Vi skal huske, at vi er nordeuropæere. Vi er kollektive, gode til at organisere os, snedige.

Mangler vi andre nationers temperament? Ja, indimellem.

Vi skal bare ikke prøve at være nogen, vi ikke er.

Kan du følge mig?

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Ib Andersen:

Det gik bedre da Eriksen ikke var på holdet. Jeg mener han er garant for langsommelighed.

Svar

Mange input om Eriksen.

Man kan jo ikke bare affeje spørgsmålet, om landsholdet er bedre uden Eriksen end med Eriksen. 

Eriksen har i lighed med stort set alle andre på landsholdet leveret en sløj slutrunde. Men i kampene i NL op til slutrunden var han jo vores bedste spiller.

Så det er en anelse letkøbt at sige, at alt var blevet bedre uden ham.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Jonas:

Tak for altid interessante og indsigtsfulde bidrag, Morten. Synes du, at vi mangler en Ibrahimovic-, Mbappe,- eller måske endda en Bendtner-type? Altså en angriber/off. midt med et stort ego, som jo måske ikke er helt i fællesskabsånden - men som kan brage igennem med sit ego og være kampafgøren

Svar

Om vi mangler en spiller som Mbappé?? 

Det kan du gange med 1000.

Men hvor finder vi lige ham?

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Jakob:

Hej Morten :-) Skuffende er vel det mest rammende ord om VM i Qatar med dansk perspektiv - både den manglende protest mod regimets værtsskab (hvorfor spørge om lov ift. fx anførerbind og sort trøje) og holdets indsats på banen. Hvad havde du gjort anderledes ift. protest og holdsammensætning?

Svar

Jeg havde ladet den ligge.

Men jeg er heller ikke meget for al den symbolik.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Jakob Jensen:

Savnede du også Delaney i går?

Svar

I går kunne man godt forlades til at savne alle dem, der IKKE var der.

Jeg tror ikke, Delaney havde gjort den store forskel.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Ida:

Hej Morten. Kan det virkelig passe, med de spillere vi dansker har, at der skal god stemning og den kæmpe opbakning til som til EM, før vi spiller godt? Personligt savner jeg holdet fra EM, jeg synes vi er bedre uden Eriksen. Jeg ved godt andre faktorer også spiller ind.

Svar

Vi savner de glade EM-dage SÅ meget.

Er vi bedre uden Eriksen? Ahhrrr...

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Anders:

Ser du slet ikke at Uhre kunne have været en mulighed? En spiller med fart og hårdt arbejde, samt med mange minutter og mål i benene

Svar

Hmm.

Det er et interessant spørgsmål.

Det er, som om danske spillere forsvinder fra radaren, når de skifter til MLS. Også fra min.

Men der er mange af de andre VM-lande, der har spillere fra MLS med i truppen. Endda Argentina.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Arent:

Det virker som om, at Hjulmand savner den hårde tone overfor spillerne npr det er nødvendigt. Er det hele for meget "feel good" ? Vh Arent

Svar

Måske er der lovlig meget feel good over det hele i den danske trup. Jeg har tænkt det samme.

Omvendt var det det, Hjulmand & Co. blev hyldet for i sommeren 2021.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Vibeke:

Hej Efter 20 minutter var der ingen kampgejst i holdet og flere af spillerne manglede det drive, vi så tit har set de har. Eriksen virkede træt i gårsdagens kamp. Det manglede en der kunne sige” Kom så drenge, vi kæmper til sidste fløjt” . Ville Simon Kjær have gjort en forskel?

Svar

Jeg synes også, at den manglende kampgejst varf slående. Spillerne siger jo også selv, at der "manglede energi".

Måske kunne Simon Kjærs tilstedeværelse have hjulpet.

Vi må i alle tilfælde sige, at hans fravær mod Frankrig og Australien ikke gjorde Danmark mærkbart bedre.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Erland :

Hvorfor gør man en mand til anfører hvis han ikke siger noget på banen. Tænker på Eriksen

Svar

Fordi han er markspiller. Jeg synes, der er noget forkert ved at have en anfører, der står nede i målet. Der er for langt op til de forreste spillere.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Steen Palmqvist :

Ikke så meget et spørgsmål, men som psykoterapeut gennem 30 år, kan fx konstatere, at den kritik som fodbold landsholdet har oplevet pga. deres deltagelse, selvfølgelig har frarøvet dem kampgejst - så det er journalisternes kritiske holdninger som er skyld i at vi tabte.

Svar

Jamen, jeg kan jo ikke garantere, at psykoterapien ikke har ret i denne sag.

I så fald må vi beklage.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Rasmus:

Du nævner Ingvartsen burde have været med - men hvilke andre muligheder havde Hjulmand reelt? Jeg kan ikke se hvilke andre offensive spillere der kunne være valgt, hvis vi snakker spillere i god klub-form. P. Mortensen er en DK spiller med mål, men det er jo ikke reelt bud.Vi er pt. bare ikke bedre?

Svar

Helt enig.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Bent:

Det er kun en tudekiks at stille spørgsmål her.... Havde Morten Brun svarerne var han nok landstræner! Kort og godt..... Vi var bare ikke bedre... BUM!

Svar

BUM, Bent.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Møller :

Ser du det ikke som en udfordring at selve turneringen ligger så langt fra kvalifikationen? Jeg synes generelt vi har en historie med at spillere, som kvalificerede holdet og så nærmest var selvskrevne til slutrunderne. Til trods for at SÅ meget kan ske på 8-10 måneder for den enkelte spiller.

Svar

Jo.

Det havde været mere gunstigt for Danmark med en slutrunde i juni/juli.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Møller :

Hjulmand siger på pressemødet at han ikke ønsker at være absolut, modsiger det ikke lidt hans udmelding om at folk skulle spille fast for at komme med til VM?

Svar

Men hvor absolut har han reelt været på det område? Lægger vi ham ikke ord i munden?

Du har ret i, at flere spillere virkede (for) langt fra topformen. Det var blot ikke de afgørende spillere.

10 ud af 11 i startopstillingen mod Australien spillede jo fast for deres klubber op til EM. Og den 11. af dem (Andreas Christensen) var i øvrigt bedste mand.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Nikolaj:

Hej Morten Hvilke positive sider skal vi tage med fra Qatar og vores landshold efter denne slutrunde?

Svar

Ikke mange. 

Lindstrøm er vel kommet tættere på idealholdet og har fået nogle erfaringer.

Mon ikke han bliver en nøglespiller i den kommende tid?

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Stefan:

Da vi spillede EM havde holdet et ekstra psykologisk gear-“Vi spiller for Christian!”. Ved VM i Qatar er deres følelser og værdier blevet fortalt at de er forkerte. Tror du det ville ha’ givet landsholdet det ekstra psykologisk gear at holde fast, trodse FIFA og vise hvem vi er?

Svar

Jeg tror, hele debatten om Qatar har påvirket landsholdet i negativ retning.

Hjulmand & Co. prøvede at påvirke debatten. Måske skulle de have ladet det ligge. Det havde tydeligvis ikke nogen god effekt på præstationen på banen.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Kasper M:

Er det kun mig, der mener at Schmeichel bliver rost for lidt? Altså han leverer vel faktisk en ganske fornuftig turnering. Store redninger mod Tunesien, Frankrig bliver svært og mod Australien misser han én. Fornuftig indsats i min bog!

Svar

Omvendt bliver han heller ikke kritiseret noget videre.

Mange mente, han burde have forhindret Frankrigs andet mål. Dog ikke jeg.

Jeg er enig. Godkendt turnering af målmanden.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Peter:

Jonas Wind, hvorfor fik han ikke chancen? sad og håbede på ham, han kan holde i kuglen og er dygtig i relationerne.

Svar

Ja, hvorfor ikke?

Han var nok ikke så spilleklar, som det blev påstået.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Robert:

Hej Morten, tak for din altid sublime formidling. Kan du forklare hvorfor en spiller som Andreas Skov ikke bliver pillet ud i går, når hans direkte oppasser fik tidligt gult kort, og Andreas Skov på intet tidspunkt udfordrede ham.

Svar

Han blev så også pillet ud.

Som træner kan det ikke nytte noget kun at kigge et kvarter tilbage. Skov Olsen har i hele 2022 været vores bedste offensive spiller. Det må en træner også tro på.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Mikkel:

Burde Kasper Hjulmand i den sidste kamp mod Australien have satset "sikkert" på de spillere der tidligere har fungeret på landsholdet, som f.eks. ved EM, selvom de lige nu ikke er i den bedste form? Jeg tænker på spillere som Dolberg, Yussuf Poulsen, Jens Stryger, Wass osv.?

Svar

Det mener jeg ikke. De kunne næppe have hjulpet os.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Frederik:

Savnede du en spiller eller 2 som sad hjemme i Danmark i denne slutrunde?

Svar

Set i bakspejlet havde jeg nok udtaget Marcus Ingvartsen efter alle de mål, han lavede i Bundesligaen op til slutrunden.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Junior:

Der var en situation da Tunesiens Nr 14 jublede over en tackling, og Eriksen trak sig og undrede sig over hvad der skete. Den situation indrammer for mig hvad der er gået galt. Vores indstilling har ikke været der. Er det medier eller træneren eller spillerne der har anvaret for alt det rod?

Svar

Jeg kan godt følge dig med den tackling. Den sendte mange signaler. Er det mediernes skyld? Jeg føler et begrænset medansvar. Må jeg være ærlig at sige. Det er spillerne og trænerne, der skal få holdet til at fungere.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Martin:

AC var god? Han var måske en my bedre end de andre, og det siger altså ikke så meget. AC er alt for langsom i sit spil i opspilsfasen, hvor han tager alt for mange berøringer. En spiller som ham, der har været med i så mange år, burde tage ansvar og hive op i de andre, men det gør introverte AC ikke

Svar

Jamen, så kan vi jo bare slagte dem alle sammen, ikke? Hvis du ikke mener, at AC var bedste dansker i går, så ved jeg ikke, hvilken kamp du har set.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Flemming :

Hej Morten, Jeg synes vi er meget tyndt besat i angrebet, hvilket jo er tydeligt, når der er plads til en spiller som Dolberg. Ham er jeg virkelig ikke imponeret over. Er du enig i, at vi er i underskud af gode angribere?

Svar

Vi er helt sikkert tyndt besat i angrebet. Jeg synes dog ikke, at Dolberg var hverken værre eller bedre end de andre. I et dårligt besat felt var Braithwaite den mindst ringe.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Rune Simonsen:

Hej Morten (DK's bedste fodboldkommentator) Man har haft indtryk af en slingrekurs fra landsholdet og DBU mht. at forholde sig til Qatar. Først ville træner og spiller gerne tale om det, pludselig skulle der "fokuseres på fodbold". Er det et ledelsessvigt i DBU, som har påvirket træner og spillere?

Svar

Der skal også evalueres på ledelsesniveau i DBU. Men jeg vil sige som Hjulmand: Jeg er misundelig på dem, der har alle svarene.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

jan nielsen:

hvad berettiger Morten Bruun til at være fodboldekspert? og til at udtale sig/dømme om VM holdets indsats i Qatar?

Svar

Det er vildt, du tør, Jan!

Det er SÅ modigt af dig.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Mads:

Hvilken indflydelse har den manglende stemning på stadion haft for præstationen på banen? Fra spillere og landstræner har der i en lang periode været stor fokus på opbakningen fra de danske tilskuere.

Svar

Stor indflydelse. Hvis vi tror på, at stemningen i Parken kan "få en gnist til at springe" ned til spillerne, må det modsatte også være tilfældet.

Kampen mod Tunesien er det bedste eksempel. Her var DK reelt på udebane.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Daniel Dean Lowe:

Jeg forstår ikke, at man ikke har set dette komme? Jeg skrev på herrelandsholdets side for 2-3 måneder siden. Vi har ikke spillet godt siden kampen på Færøerne, spiller lever på EM dampene. Her fik vi altså også en relativt "nem" vej til semifinalen. Vi kæmper mod gode hold.

Svar

Helt uenig.

Vi har spillet godt mod Frankrig og hjemme mod Østrig.

Men din manglende tro på landsholdet viste sig jo at holde stik. Desværre.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Kristian:

Synes du, at det er kammet over i en grad, så det er blevet et decideret had til landsholdet efter deres præstationer under dette VM? I forhold til AaB, som jeg holder med, er der kæmpe opbakning, når det går godt, men til gengæld ret hadefuldt, når det går skidt.

Svar

Jeg kan genkende din beskrivelse af fanscenen omkring AaB. Har det kammet over med landsholdet? Ja, det gør det jo principielt, når det bliver hadefuldt. Jeg kunne udmærket have undværet nogle af de kommentarer, der fulgte i kølvandet på i går.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Torben:

Kan se at du har svaret, at du ikke tror nogen stopper før EM2024. Mener du, at Hjulmand bør drage konsekvenser for nogle af spillerne, nu der nok ikke er nogen som selv vil?

Svar

Det er jo hans job. Så ja. Jeg har selv spørgsmåltegn ved spillere som Wass, Stryger, Yussuf Poulsen og Thomas Delaney.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Pedro:

Vi scorer 1 mål i 3 kampe - fra en forsvarer - og prøver mange forskellige konstellationer i angrebet. Hvorfor er vi så svagt besat deroppe - og hvem er fremtidens mand?

Svar

Vi vidste jo godt, at vi var dårligt besat på angriberpositionen, allerede inden vi tog afsted. Hvis jeg skal være lidt grov, havde vi fem dårlige bud på den position. I hvert fald når vi taler højt internationalt niveau.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Sebastian:

Du skriver som svar til en kommentar her, at du ikke ser nogen spillere, som ikke også kan være med om halvandet år. Det er vel meget svært at forestille sig, at Cornelius, Wass og Delaney hvis han skifter til FCK i januar, kan blive udtaget efter 1,5 år i Superligaen, når der er gode erstatninger?

Svar

Nå, men det er jo en anden sag. Jeg er da langtfra sikker på, at alle bliver UDTAGET.

Jeg ser bare ikke nogen, der vil søge den frivillige pension lige her og nu.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Jacob Olesen :

Tror du, at nogle af de ældre spillere, stadig er med når der er em kval. Jeg tænker f.eks. på Kasper Schmeichel og Simon Kjær?

Svar

Jeg tror ikke, der er nogen, der stopper på landsholdet før efter EM-slutrunden 2024.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Thorsten Kudahl Kristensen:

Hej Morten Mistede DK ikke alt for meget fart og kreativitet i den ene side med Nissen og Andersen? Jeg syntes de begge var alt for langsomme med bolden og vi derved mistede alt for meget fart i holdet. Nissen skabte jo absolut intet offensivt... så var det ikke lidt af forklaringen på nedturen?

Svar

Nissen Kristensen ramte ikke noget godt niveau i går. Andersen heller ikke. Men kunne vi ikke nå hele banen rundt på den måde? Ingen var jo gode. Bortset fra Andreas Christensen.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Jens Bak:

Hej Morten Tak for din faglighed Jeg synes det hele er en stor undskyldning, Hjulmand har altid set sig som den gode og frelsende træner, nu viser han en anden side Hvad er din mening

Svar

Jeg kan se, hvad du mener. Det er lettere at være en guttermand i medgang end i modgang. De næste par måneder bliver svære at håndtere.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Marc:

Kunne man forestille sig, at taktikken bliver ændret fra småspil i feltet til skud, når vi er på den sidste 1/3. Tror du det betyder udskiftning af vores angribere: Braithwaite, Cornelius (bortset fra de 2 mål mod Frankrig) og Dolberg, som har været uskarpe de sidste samlinger på landsholdet?

Svar

Jeg ville elske nogle flere langskud. Navnlig nogle, der går ind.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Lars:

Hej Morten, Hvor stor indflydelse har det haft, at landsholdet ikke har haft nogen træningskampe inden VM. Fx imod nationer fra Afrika eller Asien? Især med den manglende kamptræning for nogle spillere. Andre lande har endda spillet mod lokale hold eller indbyrdes.

Svar

Det er et input.

I en sammenhæng havde de landshold, der kom sent ind i turneringen, måske nok en lille fordel. For hvornår skulle vi have spillet?

Bundlinjen er, at den historisk korte forberedelse har været et vilkår for alle.

Har vi nogensinde haft kortere tid? Åh, ja. Engang i 1992....

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Adam Badr:

Kære Morten Med sådan en optakt, hold og forberedelse - Så er vi jo ude i en fundamental sygdom, som kommer fra et højere sted end herrelandsholdet selv. Kan vi komme udenom, at DBU og Jesper Møllers retorik og håndtering har haft direkte konsekvenser for det sportslige? Dbh. Adam

Svar

Jeg tror bestemt, at al debatten om Qatar har påvirket vores landshold i negativ retning. Ellers skulle spillerne da være lavet af sten. Det kan vi jo så alle sammen tænke lidt over.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Thomas Christensen :

Flere europæiske hold har også underpræsteret, Belgien og Tyskland bl.a. kan det skyldes varmen?

Svar

Godt spørgsmål.

Varmen har KUN kunnet være et tema til de kampe, der er blevet spillet klokken 13.00 lokal tid. Dem har Danmark ikke spillet nogen af. Ellers har det nærmest været svalt.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Jesper:

Hej Morten Tak for din og TK’s gode formidlingsevner. Kunne Hjulmand i din optik have udtaget andre, der måske spillede mere, og evt hvem? Lige blevet færdig med Matchday. Fremragende bog

Svar

Tak til de pæne ord om Matchday.

Hjulmand kunne have udtaget Billing. O'Riley og Ingvartsen. Men havde det gjort en forskel? Næppe.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Rita:

Bør der komme et mindre generationsskifte allerede nu op til EM24 efter din mening.

Svar

Det er jo i nogen grad i gang. Folk som Rasmus Kristensen og Jesper Lindstrøm trænger sig på. Men jeg ser ikke nogen af de danske spillere, der ikke kan være i spil om halvandet år.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Mikkel-Emil:

Føler du Kasper stadig er landstræner om 1 uge? Og hvem skal overtage fra ham

Svar

VM i Qatar bør ikke få konsekvenser for Kasper Hjulmand. Men det kan jo godt være, han selv føler, at han er nået til vejs ende.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Steffen Hansen:

Hej Morten, Den tynde omgang fra holdet, kalder vel på mere end bare at lægge sig ned og sige, det ikke er godt nok. Jeg manglede nogen tog ansvaret alvorligt. De peger på, at der er meget, men samtidig kan de ikke se hvad der kunne være gjort anderledes. Er du enig med dem?

Svar

Nej.

Jeg synes også, landsholdsspillerne er gode ved sig selv, når de evaluerer. Men fair play. Det er heller ikke så nemt at stå der 20 minutter efter et af ens fodboldlivs værste nederlag.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Jan Jeppesen:

Hvorfor så slet ingen gnist I de Danske spillere efter din mening. Det er VM. Vh.Jan Jeppesen.

Svar

Der kommer en klumme på www.sport.tv2.dk lige om et øjeblik. Jeg har også undret mig.

Hilsen fra

Morten.

Spørgsmål

Magnus Sørensen :

Tror du det at Eriksen ikke formåede at træde i rolle som kaptajn havde en indflydelse på at spillet ikke kørte for Danmark i går?

Svar

Vi har savnet de store indslag fra Eriksen. Måske ikke så meget som kaptajn. Mere som spilskaber.

Hilsen fra

Morten.

Stil spørgsmål til Morten Bruun

Om få minutter kan du stille spørgsmål til TV 2 SPORTs fodboldekspert Morten Bruun efter Danmarks VM-skuffelse.

Hjulmand forholder sig til spørgsmålet om de mange politiske spørgsmål om værtslandet, som han og spillerne er blevet foreholdt under VM.

- Spillerne har skullet bruge alt for meget energi på at tænke på spørgsmål, der intet har at gøre med fodbold. Jeg har forsøgt at skærme dem så godt som muligt og være lynafleder for de mange spørgsmål, siger han til TV 2 SPORT.

- Men det skal på ingen måder tolkes som en undskyldning for, at vi er ude af VM.

Hjulmand bliver spurgt ind til, hvad der er gået galt.

- Det har jeg ikke overblik over endnu. Der er ingen tvivl om, at ansvaret er mit. Der er mange ingredienser, jeg ikke har fået dissekeret endnu. Det skal jeg bruge noget tid på at undersøge, siger han til TV 2 SPORT.

- Jeg leder stadig efter forklaringerne. Det er forfejlet at sige, at vi ikke ville det nok. For det ville vi uden tvivl.

Hjulmand har kontrakt til 2024. Derfor er Peter Møller ikke i tvivl om, at Hjulmand fortsætter som landstræner til og med EM i 2024.

- Vi har et fremragende samarbejde, og der venter mange spændende udfordringer i fremtiden. Jeg har tiltro til, at Hjulmand og spillerne er klar til at løfte den opgave, siger Peter Møller til TV 2 SPORT.

Hjulmand fortæller, at de få danske tilskuere til VM-kampene har været en faktor i forhold til det skuffende resultat.

- At der ikke har været mange tilskuere til vores kampe er på ingen måde en undskyldning. Jeg vil gerne takke de fans, der har taget turen herned, og dem, der har fulgt med derhjemme, siger Hjulmand.

- Vi har også prøvet at spille for helt tomme stadioner, hvor vi har præsteret bedre, end vi har gjort til slutrunden.

Hjulmand er ikke i tvivl om, at opbakningen til landsholdet fortsætter.

- Det er vigtigt, at vi ikke tager vores gode resultater for givet. Der ligger hele tiden noget på vores bord for at forbedre os. Der er stadig enormt stor opbakning til holdet, og jeg er sikker på, at det fortsætter, lyder det.

Hjulmand bliver spurgt ind til holdets lederskab.

- Det er en kollektiv ting. Mange af spillerne har vist stort lederskab. Kjær kunne næsten ikke være i sig selv under kampen i går, fordi han så gerne ville hjælpe, siger Hjulmand.

- Samtidig mistede vi en stor leder i Delaney. Vi har helt sikkert savnet hans ekstroverte udtryk.

Efter nederlaget sendte i VM-debutanterne Bah og Lindstrøm ud til pressen. Var det fair?

- I kritiserer, at der ikke bliver sendt nok spillere ud til pressen. Når de kommer, så kritiserer I, at det er de forkerte spillere, I kan snakke med, siger DBU's pressechef.

- Jeg synes, vi har nogle fantastiske spillere, der stiller op og er åbne.

Peter Møller bliver spurgt ind til, hvad DBU har lært til VM i Qatar.

- Det er formentlig ikke sidste gang, vi kommer til at spille en slutrunde et sted, hvor det politiske fylder meget. Det har været en enorm læring, siger han.

Hjulmand fortæller, at ingen af landsholdets spillere har givet udtryk for, at de har spillet deres sidste slutrunde.

Hjulmand siger, at VM står i skarp kontrast til EM sidste år.

- Det har ikke været den sjoveste slutrunde i verden. EM sidste sommer var noget sjovere, siger Hjulmand.

- Det er samtidig noget af det, der gør, at man kan finde ind til det, man tror på. Når man bliver udsat for så stor en skuffelse, kræver det, at man kommer stærkt tilbage. Jeg har fået mange tæsk i mit liv, men det har ikke stoppet mig i at fortsætte med at forbedre mig.

I har snakket meget om det åbne landshold. Det var åbent efter den første kamp og uge. Når vi så ryger ud, bliver der lukket ned?

- Det billede kan jeg ikke genkende. Jeg føler, vi har været meget åbne, siger pressechefen.

- Jeg føler, vi er et åbent landshold i forhold til pressen. Det har bragt os til vores popularitet, siger Peter Møller.

Hjulmand føler, at han udtog den rette trup til VM.

- Det har været spændende at se, hvad medierne har skrevet om mit trupvalg. Der var stor enighed i, at truppen var den rette på nær et par positioner.

- Nogle af spillerne har ikke haft en optimal optakt til VM. Delaney og Kjær blev skadet, og det er store ledere på holdet. Det har helt sikkert spillet en rolle.

Fortryder du nogle af dine valg i går?

- Det gør jeg altid. Jeg overvejer altid mine valg efter en kamp. Det forbandede er, at man ikke har nogen chance for at vide, hvad der var sket, hvis jeg havde truffet nogle andre beslutninger. Sådan er det altid, siger Hjulmand.

Har det politiske spil presset spillerne?

- Der har været et enormt pres på spillerne. Det har helt sikkert fyldt noget, men det skal ikke være en undskyldning for det, der skete på banen i går, siger Hjulmand

Fodbolddirektør i DBU Peter Møller fortæller, at Hjulmand er fredet som landstræner.

- Jeg håber på, at Hjulmand fortsætter fremover. Vi har været rigtigt glade for samarbejdet, og det ønsker vi fortsætter. Vi går ikke i panik.

Hjulmand gentager, at han ikke drager konklusioner i dag. Derfor vil han ikke svare entydigt på, om han også er landstræner til EM i 2024.

Hjulmand siger, at nederlaget skal have lov at lægge sig.

- Der er ingen undskyldninger for, hvordan det gik i går, siger Hjulmand

- Der er ingen, der tænker klart, når man er så følelsesladet. Så jeg kommer ikke til at drage nogen konklusioner i dag.

- Vi har manglet energi

Hvor var holdet i går? Spillerne gik hver for sig, efter Australien scorede?

- Holdet har været ramt. Det er svært at udpege, hvad der er gået galt. Det er dog tydeligt, at der har manglet energi og lyst.

- Det er helt sikkert noget, vi skal kigge på. Blandt flere emner.

Hjulmand beder til, at spillerne skånes for negative beskeder, og at de i stedet skal rettes til ham

- Man kan ikke bestille succes. Der er en masse læring i det, vi har oplevet til dette VM.

- Jeg er helt sikker på, at vi kommer stærkere tilbage. Men lige nu er det en kæmpe skuffelse.

Hjulmand sætter ord på det tidlige og uventede VM-exit.

- Det var en hård nat, og jeg har ikke sovet meget i nat. Det var på alle måder en frustrerende oplevelse.

- Vi vil gennemmgå alle forskellige aspekter for at gennemgå, hvad der er gået galt. Vores tidlige exit skyldes på ingen måde manglende lyst fra spillere eller staben.

Det er landstræner Kasper Hjulmand og fodbolddirektør Peter Møller, der er til stede på pressemødet.

- Hjulmands fremtid er ikke til diskussion, siger Peter Møller

Kasper Hjulmand behøver ikke frygte for sin jobsikkerhed efter Danmarks tidlige exit ved VM i fodbold.

Det slog fodbolddirektør i Dansk Boldspil-Union (DBU) Peter Møller fast i TV Avisen på DR1 onsdag aften efter landsholdets nederlag til Australien, der endegyldigt beseglede Danmarks VM-skæbne.

Adspurgt, om Hjulmands fremtid var til diskussion, svarede Møller klart nej.

- Det er den ikke. Resultaterne har jeg som fodbolddirektør ansvaret for, så jeg tager det fulde ansvar for, at vi ikke har skaffet resultater, som vi har her.

Pressemøde klokken 8

Landstræner Kasper Hjulmand og fodbolddirektør Peter Møller holder pressemøde klokken 8.00.

Her forventes det, at de vil evaluere på den danske VM-indsats.

Du kan følge det hele her i livebloggen.

Landstræner stopper efter VM-skuffelse

Mexicos landstræner ved VM og de seneste år, Gerardo "Tata" Martino, meddeler, at hans kontrakt udløb, da det mexicanske landshold blev sendt ud af slutrunden onsdag.

Mexico gjorde ganske vist en hæderlig indsats i sidste kamp for at gå videre fra gruppespillet.

Men trods en sejr på 2-1, et stort overtag og et drømmemål mod Saudi-Arabien er slutrunden forbi for Mexico.

Dermed er landets imponerende stime af ottendedelsfinaler også slut.

- Jeg er den første, som er ansvarlig for denne frygtelige skuffelse og den frustration, som vi står med, siger Martino.

Landsholdets faste kok stopper

En af de mest vellidte personer omkring det danske landshold takker af.

Efter Danmarks skuffende VM-exit meddeler Per Thøstesen, at han stopper som landsholdets faste kok.

Det sker i et langt opslag på Instagram.

- Tre landstrænere, fem assistenttrænere og en masse supergode kollegaer og rigtigt, rigtigt mange dygtige fodboldspillere har jeg været privilegeret at arbejde sammen med, skriver Thøstesen blandt andet.

Argentinas landstræner: Vanvid, at vi skal spille igen om to dage

Den argentinske landstræner, Lionel Scaloni, siger, at det er "vanvid", at hans hold allerede møder Australien i ottendedelsfinalen ved VM i Qatar med blot to hviledage efter den sidste gruppekamp.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Sydamerikanerne slog Polen 2-0 onsdag aften og endte dermed som etter i gruppe C.

- Jeg synes, det er absolut vanvid at spille om knap to dage, og også lidt når vi er nummer et i vores gruppe. Jeg kan ikke forstå det, siger Scaloni.

Han talte med pressen, efter at kampen kort før midnat var slut.

- Hvad tid er det? Næsten et om morgenen. Torsdag, den næste dag går med forberedelse, og så spiller vi. Det er ikke gode forhold, men det er ens for alle. Vi er først i gruppen. Vi kunne have fået mere hviletid, tilføjer han.

/Ritzau

Velkommen til dagens VM-liveblog

Vi er nået til 12.-dagen ved VM, hvor Danmarks exit lige skal fordøjes. Landstræner Kasper Hjulmand og fodbolddirektør Peter Møller holder en sidste presseseance mellem 8.00 og 8.30. Derudover skal gruppe E og F afgøres.

  • 16.00: Canada - Marokko (TV 2 SPORT X)
  • 16.00: Kroatien - Belgien (TV 2)
  • 20.00: Costa Rica - Tyskland (DR)
  • 20.00: Japan - Spanien (DR)

Se VM 2022 på TV 2 og TV 2 PLA.