Tak for nu
Og med mexicanerens ord lukker vi også livedækningen af dagens løb i Baku.
Tak for at følge med :-)
Hvad skete der? Kevin Magnussen og Haas skuffede i Baku, da det ikke blev til point for danskeren og hans hold.
Magnussen sluttede som nummer 13, mens holdkammeraten, Nico Hülkenberg, blev nummer 17 i et løb vundet af Red Bulls Sergio Perez.
Og med mexicanerens ord lukker vi også livedækningen af dagens løb i Baku.
Tak for at følge med :-)
Sergio Perez var selvsagt en tilfreds mand, da han skulle sætte ord på løbet og sejren.
- Det flaskede sig for os i dag. Vi blev i DRS-afstanden og lagde pres på Max, og det så godt ud med degradationen på dækkene, lyder det blandt andet fra Perez, der ikke kan holde op med at smile.
Ingen point til Haas eller Magnussen i denne omgang.
Russells mission om at sikre sig et ekstra point, ser ud til at lykkes.
Briten har kørt godt til på et sæt friske bløde dæk.
Og der kører Perez over målstregen!
Mexicaneren var urørlig i dag, og det er velfortjent, at han tager 25 point til kontoen i dag.
Leclerc bliver treer skarpt efterfulgt af Alonso.
Hamilton fandt ikke en vej forbi Sainz, og den spanske Ferrari-kører runder top-fem af.
Mexicaneren har kørt et meget flot løb, og han kommer til at tage sejren i Baku i dag.
50 omgange blev det til, før Magnussens holdkammerat fik friske dæk på.
Det var et langsomt stop nede i Haas-garagen, men det får næppe den store betydning.
Der kommer til at være en regulær kamp om at sætte løbets hurtigste omgang.
Russell går nu i pit for at få et sæt bløde dæk på, og så skal den ellers have maks pedal på løbets sidste omgang i jagten på det ene point.
Tyskeren lukker også Magnussen forbi, så danskeren er nummer 14 nu.
jeg er ikke på tv, hvor er MAG
Hej Lau,
Magnussen er fortsat nummer 15.
Det har han været i lang tid, men han er tættere på Albon nu, end han har været på noget andet tidspunkt.
// Anes, TV 2 Sport
"Så gik Norris forbi Hülkenberg. Det behøvede briten som sådan ikke, da tyskeren fortsat er tvunget til at pitte." Og dog, måske Norris kan nå at pressen Ocon (kender ikke afstanden mellem dem) :)
Hej Bruno,
Ocon er blot små tre sekunder foran Norris :-)
// Anes, TV 2 Sport
Vi ser billeder af et gråt og tungt skydække, der hænger over banen, men med tre omgange igen er det svært at se, at det skulle få nogen betydning.
Hülkenberg beretter om dæk, der er ved at falde af.
Holdet fortæller tyskeren, at han er nødt til at blive ude i håbet om en sen safety car.
Det er den eneste mulighed, de har tilbage.
Så gik Norris forbi Hülkenberg.
Det behøvede briten som sådan ikke, da tyskeren fortsat er tvunget til at pitte.
Der er ikke lang vej igen for kørerne derude.
Der er faktisk ikke det store at berette om lige nu. Perez er i kontroll, og lige nu virker det til, at den eneste spænding vi har tilbage er omkring femtepladsen, hvor Hamilton fortsat arbejder på at finde en vej forbi Sainz.
Ocon og Hülkenberg mangler fortsat at tage et pitstop, hvilket vil sende Norris og Tsunoda op i pointene.
Har Perez en chance i mesterskabet mod verstappen?
Hej Linus,
Jeg har svært ved at se det over en hel sæson, men hvis han præsterer som i dag, er det da bestemt ikke umuligt.
Det har været eminent i dag af Perez, der grab muligheden, da en safety car gav en strategisk fordel i form af et "gratis" pitstop.
// Anes, TV 2 Sport
Har Alonso kontrakt med Aston Martin næste år også? Manden kører jo stadig blændende, velsagtens en af de absolut kørere i feltet.
Hej Bruno,
De to parter har en aftale med hinanden efter denne sæson også, ja.
Det har været en fornøjelse at se gode gamle Alonso i hopla igen!
// Anes, TV 2 Sport
Hvorfor er det kun de forreste og midterste biler i feltet der er mest fokus på i løbet. Magnussen ser man næsten ikke noget til overhovedet?
Hej Jan,
Magnussen gør ikke noget væsen af sig. Desværre.
// Anes, TV 2 Sport
Såvidt jeg ser det - både på SKY og F1 - er der 2 sek ned til PIA
Det er helt rigtigt.
Men som vi ser det med Hamilton og Sainz, er fartoverskuddet ganske enkelt ikke stort nok på langsiden.
Det virker til at både Albon og Sainz er i kontrol ved at holde forspringet rundt på den snævre del, så både Hamilton og Magnussen ikke er tæt nok på, når de bevæger sig ud på langsiden.
// Anes, TV 2 Sport
hvem bestemmer strategi på holdene? syntes ofte at den for Hulken valgte strategi er bedre end den for Mag - igen idag.
Hej Jan,
Det gør de i fællesskab, kørere og ingeniører.
Hülkenberg havde ikke spor mange valg grundet hans start fra pitlanen. Det skal jo siges, at det ikke er strategi, der koster Magnussen i dag. Han var i top-ti, inden han lavede en fejl, der kostede placeringer.
Herefter skulle han også have skiftet frontvingen.
// Anes, TV 2 Sport
Albon er 3 sek efter Piastri, saa kan da ikke vaere DRS der er skyld i det ?
Hej Martin,
Det har du ret i. Det er mig, der sover!
// Anes, TV 2 Sport
Det er et tydeligt mønster, vi ser her.
Hamilton holder sig tæt på Sainz gennem den snoede og langsommere del på banen, men når Sainz og Hamilton kommer ud på langsiden, har han ikke den topfart, der skal til.
Magnussen er fortsat nede som nummer 15.
Alonso nåede nede omkring det gyldne sekund, men siden har Leclerc øget tempoet.
Der er nu en afstand på fire et halvt sekund mellem de to, og meget tyder derfor på, at Leclerc komme til at få fornøjelsen af at skulle på podiet med Perez og Verstappen.
Tre et halvt sekund har Prez nu ned til Verstappen.
Mexicaneren vil vinde i dag, det kan der ikke være nogen tvivl om.
Zhou bliver kaldt ind og bedt om at udgå grundet en fejl på bilen.
Hamilton er vågnet op igen, og han er nu under et halvt sekund efter Sainz.
Tror du ikke det ender med Hulkenberg og Ocon kører til mål uden pitstop. Syntes tit vi har set de kører længere end forventet på dækkene
Hej Henrik,
Det må de ikke. Det vil medføre en diskvalifikation.
Man skal tage et pitstop og køre på to forskellige dæktyper.
De kommer nok til at trække den længst muligt i håbet om, at en safety car kan give et "gratis" pitstop, så tidstabet er mindst muligt :-)
// Anes, TV 2 Sport
Ferrari er tilfredse med dækkets tilstand til mål.
Derfor tyder det på, at Leclerc og Sainz ikke skal i pit efter et nyt sæt dæk.
Perez har også haft en minimal kontakt med væggen på indvendig side, men det har – som det ser ud lige nu – ikke haft betydning for Perez' racer.
Mexicaneren virker til at være i kontrol, og han har fortsat to et halvt sekund ned til Verstappen.
Der har ikke været mange beretninger om danskeren, og det er simpelthen fordi, der ikke er sket noget på den front.
Han befinder sig fortsat på 15. pladsen – godt og vel et halvt sekund efter Albon.
Leclerc får en besked om, at slitagen på det hårde dæk er, som man har forventet det.
Hvad det betyder for Leclerc og de andre kørere, må vi se.
Og så er Alonso i gang med at køre sig ind på Leclerc.
Den rutinerede spanier nærmer sig det gyldne sekund, der vil give ham muligheden for at åbne op for bagvingen.
Mexicaneren har formået at udbygge sin føring til Verstappen, så det nu lyder på to et halvt sekund.
Hollænderen er en smule udfordret af sin racer, og det har kostet lidt tid til Perez ude foran, som er vanvittigt godt kørende i dag.
Har Hamilton kørt dækkene af sin racer?
Efter at have været i nærheden af at kunne presse Sainz, er Hamilton ved at få besøg bagfra af Stroll, der ligeledes har kørt Russell ud af sekundet.
Hvilken plads ligger Kevin på?
Hej Lars,
Magnussen er lige nu nede som nummer 15.
// Anes, TV 2 Sport
Perez og Verstappen kører nærmest identiske omgangstider.
Der er fortsat omkring et halvandet sekund mellem de to førende biler, der har et hul på 12 sekunder til Leclerc på tredjepladsen.
Hülken spiser igen Magnussen
Hej Line,
Lige nu er han foran, ja.
Vi skal dog huske, at Hülkenberg fortsat ikke har pittet.
Umiddelbart ser det ud til, at Magnussen vil gå forbi tyskeren, når han engang dykker i pit – medmindre vi får en safety car igen, så er det en helt anden snak!
// Anes, TV 2 Sport
De to Mercedes-kørere presser kørerne foran sig.
Hamilton nærmer sig Sainz i kampen om femtepladsen, mens Russell fortsat forsøge at finde en vejn forbi Stroll.
Det skal siges, at der fortsat ikke har været et decideret angreb fra de to britiske Mercedes-kørere.
Ocon og Hülkenberg, der begge startede løbet fra pitlane, er i en duel lige nu.
De er de to eneste kørere, der ikke har pittet endnu.
De bliver presset bagfra af Norris, der ligner en mand, som meget gerne vil forbi.
Lige nu følger vi duellen mellem Russell og Stroll.
Briten i Mercedesen kan ikke rigtig komme tæt på Stroll, og det er særligt på langsiden, at Mercedesen simpelthen ikke er hurtig nok – heller ikke med fordelen af DRS.
Sikket fartoverskud Perez og Verstappen har i de to biler.
De kører helt til grænsen ude foran, og det har gjort, at Verstappen har et hul på otte sekunder ned til Leclerc på tredjepladsen.
De er i en liga for sig.
Stroll laver endnu en stor fejl på et skidt sted, og dermed kan Hamilton gå forbi ned mod sving et.
Samme sted som omgangen inden – nemlig sving et.
Denne gang lykkes det Magnussen at holde sin racer foran kineseren.
Danskeren forsøgte at gå forbi Zhou ned mod sving et, mens han har fået fart med ind i svinget.
Bagenden skrider, men det lykkes Magnussen at holde sig væk fra væggen.
Zhou går dog forbi igen i samme ombæring.
Hollænderen haler ind på Perez ude foran, og han er snart kun et enkelt sekund efter.
Stroll får besked om, at bilen ikke er medtaget efter kontakten med væggen.
Canadieren virker også til at have nogenlunde styr på Hamilton, der er lige under et sekund efter Aston-køreren.
Canadieren rammer væggen samme sted som De Vries.
Han styrer for tidligt ind i svinget og klipper altså væggen med venstre forhjul.
Nu kommer han under pres bagfra, da Hamilton forsøger at lukrere på den fejl.
Den unge brite var i kontakt med væggen i sving et, og det kostede altså noget tid til de forankørende.
Russell siger undskyld til teamet over radioen, mens Hamilton glider forbi.
Sergio Perez har fået den genstart, han håbede på.
Mexicaneren har halvandet sekund ned til sin hollandske holdkammerat.
Hamilton er gået forbi Russell og arbejder sig tilbage mod top fem.
Verstappen er gået forbi Leclerc!
Og så lykkes det også Alonso at overhale Sainz i en ren spansk duel.
Hamilton er fremme som otter, der går forbi både Ocon og Hülkenberg.
Der er styr på situationen omkring De Vries' parkerede racer.
Vi er så småt ved at få sat løbet i gang igen, og det er Perez, der styrer den procedure.
Den hollandske verdensmester pittede, inden safety caren kom ud.
Det betyder, at både Perez og Leclerc går forbi Verstappen, der nu skal forsøge at køre sig frem igen.
Nu forstår jeg, hvorfor Hülkenberg pludselig var foran Magnussen.
Danskeren lavede en fejl, hvilket kostede ham flere placeringer.
Den safetycar kom på det helt rigtige tidspunkt med danske briller.
Magnussen var det rigtige sted på banen, så han kan komme i pit og få en ny frontvinge.
Det sender dog danskeren ned som nummer 17.
Vi har gult flag i sektor et og to lige nu, og det skyldes en afkørsel af Nick de Vries.
Verstappen dykkede i pit, og lige efter får vi en safety car!
Dramatisk.
Der er flere, der nu pitter og skifter til det hårde dæk.
Hamilton og Norris er blandt de kørere, der også tager skiftet nu.
Det sender Magnussen ind i top-ti.
Nu kører tyskeren omgangstider, der er hurtigere end danskerens.
Det er interessant, det Hülkenberg er på det hårde dæk, og vi har set flere kørere skifte til det hårde dæk allerede.
Kevin Magnussen er oppe som 12'er nu.
Alex Albon går i pit og får det hårde dæk på også.
Bottas og Gasly har været i pit for at hoppe på det hårde dæk.
Det er spændende. Det er meget tidligt i forhold til den strategi, Pirelli har forslået!
Lance Stroll er bag sn holdkammerat, Fernando Alonso.
Canadieren melder over radioen, at han ikke har planer om at angribe spanieren foran sig.
Leclerc har ikke muligheden for at bruge DRS, og så kan Perez uden besvær sætte et angreb op og gå forbi.
Magnussen holder sig inde for sekundet på Albon, hvilket betyder, at han fortsat har muligheden for at bruge DRS ned ad langsiderne.
Verstappen har åbnet et hul på over et sekund til Leclerc, hvilket hjælper Perez, da Leclerc ikke har DRS.
Men Ferrari-køreren formår at holde Perez bag sig for nu.
Hollænderen går forbi på langsiden uden problemer.
Perez lægger nu pres på Leclerc.
Nu får vi flere billeder fra starten, og det er Albon og Piastri, der har kontakt, hvor danskeren også er involveret.
Det tyder dog ikke på, at der er sket noget med danskerens bil.
Perez er ved at tilslutte sig festen oppe foran.
Det er svært at forestille sig, at Verstappen ikke går forbi Leclerc på langsiden, nu hvor der er åbnet for DRS'en.
Verstappen hænger på Leclerc uden problemer, og det ser ud til at være et spørgsmål om tid, før hollænderen bare kører forbi.
Perez kæmper for at hænge på, men der er slået et lille hul på et enkelt sekund.
Magnussen har taget tre placeringer på den første omgang.
Flest af alle på løbets åbningsomgang.
Foran ham er det Albon i Williams-raceren, der venter.
Det er en dansk delikatesse efterhånden.
Magnussen er kommet godt fra start og har taget to placeringer, så han indfinder sig som nummer 14.
Det er langt hen ad vejen en ren start.
Leclerc tager starten.
Bilerne har været rundt og er nu ved at indtage deres startpositioner på langsiden i Baku.
Verstappen holder meget skråt over mod Leclerc. Hollænderen har en klar mission.
Nu sker det!
Syntes kun det er godt, Kevin faar noget konkurence, det kan han da kun blive bedre af, om han saa bliver vinderen eller taberen af den duel maa tiden vise. Var ikke meget han blev presset af Mazepin og Mick
Ser frem til et spændende løb for HAAS: Det er fedt at Kevin har fået en team-mate der giver ham værdig konkurrence indbyrdes. Det kan kun gøre ham til en endnu bedre racerkører.
Hvornår starter løbet ?
Hej Jan,
Det gør det om ganske få minutter.
// Anes, TV 2 Sport
Der går ikke lang tid, før de røde lys bliver grønne i Baku.
Bilerne holder klar og skal ud på en opvarmingsomgang, og så er vi ellers klar til at få sat showet i gang.
Magnussen starter på mediumdækket ligesom alle andre undtagen de tre bagerste kørere, der starter på det hårde dæk. Deriblandt Magnussens holdkammerat, Nico Hülkenberg.
Medierne herhjemme har skrevet om Kevins tilsyneladende "utilpashed" over, at kollegaen Nico Hülkenberg har fået en bedre sæsonstart af de to. Er det en kende opskruet/forvrænget i medierne, og har Kevin virkelig taget sig så meget dårligere ud, totalt set?
Hej Bruno,
Den gode Günther Steiner har ikke gjort meget for at lægge låg på den snak ved at give dette interview i al fald. Vi er jo et sted med Kevin Magnussen, som vi ikke har oplevet i meget lang tid – og velsagtens slet ikke i danskerens tid hos Haas:
Nemlig at hans kollega er lige så hurtig – og måske endda også lidt hurtigere – end danskeren. Det er en spændende intern kamp, som jeg personligt vil glæde mig til at følge med i resten af sæsonen.
Hvad tænker du - får han has på tyskeren? :-)
// Anes, TV 2 Sport
En spøjs detalje ved løbet i Baku er, at ingen kører har formået at vinde løbet mere end én gang.
Spørgsmålet er så nu, om Leclerc kan vinde løbet i sin Ferrari-racer fra poleposition, eller om Perez og Verstappen fortsat har så stort et fartoverskud, at de skal dyste om at blive den første, der genvinder grandprixet i Baku.
Ocon og Hülkenberg starter løbet fra pitlane.
Den første udgave af Azerbaijans grandprix blev kørt i 2017.
Sådan er det gået for Magnussen i Baku:
Det har været den første udgave af det nye format af en sprintweekend, vi har været vidne til i Baku.
Kvalifikationen til løbsstarten i dag fandt sted fredag, mens lørdagen stod på en ny kvalifikation til sprintløbet, som også blev kørt i går.
Magnussen kvalificerede sig som 18'er. Den position er dog byttet ud. Læs hvorfor det er tilfældet her.
Velkommen til vores liveblog af Formel 1-løbet i Baku.
Kevin Magnussen stiller selvsagt til start – i dag fra 16. position.
Der er mulighed for at stille spørgsmål undervejs, som jeg vil forsøge at svare på efter bedste evne.
God fornøjelse :-)