Formel 1: Canadas grandprix

Hvad skete der? Kevin Magnussen og de øvrige Formel 1-kørere var i aktion i Canadas grandprix.

Top-3:

  1. Verstappen
  2. Sainz
  3. Hamilton

Magnussen: Nummer 17

Schumacher: Udgik

Tak for i dag

Vi lukker livebloggen ned efter et spændende løb, der endte med en sejr til Verstappen og en skuffende 17.-plads til Kevin Magnussen.

Tak for jeres mange gode spørgsmål og input undervejs. God aften!

// Frederik Kargo og Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT.

Spørgsmål

Oliver Flor:

Kevin er uden tvivl ikke tilfreds. Han svarede slet ikke teamet, da de "undskyldte" for at det var hårdt til sidst. Hvilket var deres skyld! Simpelthen ikke okay - totalt inkompetence hos strategi holdet. Han havde nok ikke fået point, men det er stadigvæk alt, alt for dårligt.

Svar

Jeg ville godt nok også være pænt irriteret over den afslutning på løbet, hvis jeg var Magnussen. Èn ting er det tidlige pitstop, der gav en rigtig dårlig start for danskeren. Det er uheldigt, og noget man en gang i mellem må acceptere som racerkører. Noget andet er den dårlige beslutning om ikke at pitte under safetycar. Den beslutning har man selv ansvaret for, og det har ikke noget med held eller uheld at gøre. Det er noget, som skal evalueres efter det her løb hos Haas-teamet.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

SLUT

Top-10 i Canada

  1. Verstappen, Red Bull
  2. Sainz, Ferrari
  3. Hamilton, Mercedes
  4. Russell, Mercedes
  5. Leclerc, Ferrari
  6. Ocon, Alpine
  7. Alonso, Alpine
  8. Bottas, Alfa Romeo
  9. Zhou, Alfa Romeo
  10. Stroll, Aston Martin

Magnussen: Nummer 17

Spørgsmål

Martin:

Kevin tabte saa lige 22 sekunder paa ikke at pitte, det er sku flot arbejde I Haas, er jeg den eneste der glaeder mig til at hoere en forklaring ?

Svar

Jeg er i den grad spændt på at høre en forklaring på, hvorfor Magnussen ikke fik friske dæk på under safetycar.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

SLUT

Verstappen vinder

Verstappen vinder i Canada! Sainz bliver nummer to (med bedste omgangstid i bagagen), og Hamilton bliver nummer tre.

69/70

Sikke en duel, vi har i front. Verstappen og Sainz ligger helt tæt på hinanden, men det ser stadig ud til, at Verstappen holder føringen til mål.

Sainz gør dog, hvad han kan for at presse en overhaling ind.

68/70

En hurtig status med to omgange igen:

Top-3:

  1. Verstappen
  2. Sainz
  3. Hamilton

Magnussen: Nummer 17

Spørgsmål

Jesper:

Kunne Hass i det mindste ikke sætte soft på Kmag og køre efter hurtigste omgang

Svar

I princippet ja. Men det giver ikke noget, når man ikke er i top 10. Og lige nu ligger Ferrari til at tage det ekstra point for hurtigste omgang. Og det vil man nok ikke ødelægge, når man køber motorer hos Ferrari.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

67/70

Der er tre omgange tilbage, og Verstappen kører fortsat fejlfrit i fronten med Sainz bag sig. Han giver ingenting væk!

Spørgsmål

Mikkel:

Hvor "sikkert" sidder Günther i stolen, når de bliver ved at lave den slags fejl?

Svar

Det er et rigtig godt spørgsmål. Som mange andre er jeg stor fan af Günther Steiners måde at sige tingene ligeud. Men jeg må også erkende, at teamet har en klar tendens til at træffe de helt forkert strategiske beslutninger. Som man fra en stue i Danmark kan se er forkerte. Og det burde ikke kunne lade sig gøre gang på gang. Om det så er Steiner, der er problemet eller andre er svær at sige. Men noget burde der ændres.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

64/70

Sainz sætter ny hurtigste omgangstid, men Verstappen holder altså fast i føringen. Det er dog fortsat megatæt i toppen.

Kommentar

Gitte Christensen:

Det kunne være vi kunne splejse til nye dæk til Kmag 🤪

Kommentar

Martin:

Ja det gik som forudset, 3 omgange til at tabe 5 pladser og sidst, kan ikke vente med at hoere den forklaring, haaber steiner deler et par fyresedler ud

Spørgsmål

Henrik Løber:

Hvorfor kan en kører ikke selv 'overrule' og sige at nu skal der skiftes dæk?

Svar

Det kan en kører i princippet godt. Men det kræver jo tid til en debat, og så skal teamet gøre klar til pitstoppet. Og det er der ikke, når en safetycar pludselig skal på banen. Derfor er det vigtigt, at teamet hele tiden vurdere, om en kører skal kaldes i pit i tilfælde af safetycar, så ingen bliver overraskede, når der pludselig er safetycar på banen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Granzow:

Super dækning Jacob - magter bare ikke endnu en så dårlig beslutning fra Haas Teamet…vil hellere se en film (selvfølgelig på TV2)…tak for nu.

Svar

God fornøjelse med filmen :-)

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

61/70

Der er ni omgange igen, og toppen ser således ud:

  1. Verstappen
  2. Sainz
  3. Hamilton
  4. Russell
  5. Leclerc
60/70

Sainz er altså helt oppe bag Verstappen. Det ligner, at han snart forsøger sig med en overhaling. Puha, det er tæt.

Spørgsmål

Jesper:

Mister seriøst lysten til at se Formel 1, når HAAS teamet igen igen træffer så tåbelige beslutninger.

Svar

Ja, det er godt nok op ad bakke. Magnussen ligger nu sidst af de tilbageværende kørere i løbet.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Martin:

Plejer Haas at svare nogenlunde fornuftigt på spørgsmål om strategi efter løbene? Eller med andre ord: Kan vi forvente at blive klogere på deres valg?

Svar

Ja, det har jeg da en klar forventning om. Der må jo være en forklaring. Om den så giver mening, er jo op til fortolkning.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

60/70

Magnussen glider længere og længere ned. Norris er foran ham, og Latifi nærmer sig.

Forrest holder Verstappen stand og holder Sainz og Hamilton bag sig.

Spørgsmål

Tommy:

Der er kun 2 biler mellem Magnussen og point. Så hvis Haas er sikre på dækkene kan holde, så er det vel den chance de tager?

Svar

Magnussen er lige nu nummer 16. Han har ikke en chance for at følge med konkurrenterne på de gamle dæk.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

59/70

Albon og Gasly går også forbi Kevin Magnussen, der kører på et sæt gamle dæk. Danskeren er nu nummer 15.

Spørgsmål

Filip:

Hvad er hurtigste tid

Svar

Sainz har pt. hurtigste tid med 1:15.897.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Martin:

Er det rigtige folk der sidder hos Haas og tager belutninger, eller er det robotter? Tror sku Kevin slutter sidst, 45 omgange gamle Hard daek mod nye daek, der burde fyres en Haas mand idag.....

Svar

Ja, det er umuligt for Kevin at holde tempo mod konkurrenter, der er på markant friskere dæk. Igen - meget mærkværdig beslutning af Haas ikke at hive Kevin i pit under safetycar. Så havde han haft friske dæk til at forsvare sig med og måske endda angribe for at komme i top 10. Nu kommer vi kun til se Magnussen gå én vej. Bagud i feltet.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

57/70

Det ligner, at vi får noget af en duel mellem Sainz og Verstappen til sidst. Verstappen er fortsat forrest.

Kommentar

Bruno:

Apropos safetycar, så tænker jeg den kører ikke så langt fra max. fart, hvad giver et godt billede af, hvor hurtige F1-bilerne egentlig er, sådan som det ud som om de "tøffer" afsted bagved .

Spørgsmål

Oliver Flor:

Jeg har lige tjekket Drivercam for Kevin, og hvad der bliver sagt fra pit wall. Det er teamet der beslutter det, Kevin spørger med det samme, om han skal i pit, men han får af vide, at han skal blive ude og at de diskuterer det. De vender tilbage et minut senere og siger han skal blive ude.

Svar

Det virker jo decideret tåbeligt. Jeg er meget spændt på at få en forklaring efter løbet.

Tak for opdateringen fra teamradioen :-)

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Louise:

Hej Jacob. Hvorfor har MAG lige pludselig fået 50 sekunders bagud fra RIC. Hilsen Louise.

Svar

Magnussen er lige nu på vej rundt for at komme op bag feltet. På den måde ligger alle bilerne i en rækkefølge, som de er i stillingen. Derfor kørte Kevin forbi de forreste biler og rundt på banen for at fange feltet igen. Indtil han er helt inde i feltet igen, så er afstanden til Ricciardo foran ikke til at stole på.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Kommentar

Granzow:

Der røg så den rød/hvide klaphat i skraldespanden…det er da det mest tåbelige ikke at pitte…gad vide, hvordan Kmag reagerer på den beslutning :-( Nej, nej og atter nej

Spørgsmål

Ditte Dæktryk:

hvad sker der hvis safety-bilen kører galt?

Svar

Så skal kørerne køre sikkert uden overhalinger, indtil der bliver sendt en anden safetycar på banen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

I er rigtig mange, der undrer jer over strategien fra Haas' side. Og det kan jeg godt forstå. Det gør jeg også.

Jeg kan ikke svare jer alle, men herfra kan jeg sagtens følge jeres undren. Det var oplagt at hive Magnussen i pit og give ham friske dæk til at kæmpe med i løbets afslutning.

Det virker som endnu en fejl fra pitvæggen i Haas-teamet.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Ole mallan:

Hej. Hvad er der sket med Schumacher.hilsen Ole.

Svar

Han er udgået med tekniske problemer med bilen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Martin:

Hvorfor ikke tage Magnussen ind her under safety car?

Svar

Ja, den forklaring er jeg også spændt på at få. Jeg var også sikker på, at Haas ville tage Magnussen ind. Det virker som endnu en underlig beslutning fra teamets side.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

49/70

Tsunoda er kørt galt på vej ud af pitten. Han kører direkte ind barrieren, da han ikke får drejet tids nok. Der er safety car.

48/70

Nuværende top-10

  1. Sainz
  2. Verstappen
  3. Hamilton
  4. Russel
  5. Ocon
  6. Alonso
  7. Bottas
  8. Stroll
  9. Leclerc
  10. Zhou

Kevin Magnussen er nummer 14.

Spørgsmål

Sten Frandsen:

Hej. Tak for god dækning. Hvorfor er det, at pit stops går så meget galt i år. Har De ikke trænet eller er montering af hjul virkelig så meget anderledes ?

Svar

Jeg mener ikke at have set nogen statistik på, at der er flere problemer med pitstops end tidligere. Der sker jo bare fejl, når det går stærkt. Der er ikke noget anderledes i år.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

47/70

De flest kørere er ude på hard-dækket lige nu. Kun Leclerc og Norris er på medium.

Spørgsmål

Jan:

Hej Jacob. Tror du at Magnussen kan komme i top 10 hvis der kommer safety car eller rødt flag?

Svar

Det ser svært ud for Magnussen. Lige nu håber Stroll og Bottas på safetycar, så de kan tage deres første pitstop. Men Magnussen skal ikke give op. Der kan nå at ske meget med konkurrenterne foran, og der skal ikke mere end et par tekniske udfordringer til et par konkurrenter, så kunne Magnussen være heldig at få point.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Børge:

Har først haft mulighed for at tænde nu - kan man få en hurtig opsummering? Magnussen var 5'er, hvad er der sket?

Svar

Magnussen fik en defekt på forvingen på første omgang, da han havde et sammenstød med Hamilton. Det kostede et tidligt og langt pitstop, og nu kæmper han for at komme tilbage igen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

45/70

Sainz har førstepladsen nu med Verstappen og Russel bag sig. Hamilton er netop kørt i pit. Han taber kun en enkelt position.

Kommentar

Granzow:

Lidt objektivt…Kmag og Ham har igen en “racing incidents”…Kmag i pit, kæmper fortsat…ligger til point…skal vi ikke tage den rød/hvide klaphat på og håber på det bedste. Alt er nemmere fra sidelinjen…kom så Kevin :-)

Spørgsmål

Rune:

Hvad er hurtigste lap time ved 40/70?

Svar

Sainz har pt hurtigste omgang med 1:17.210.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Michael:

Hvad "koster" et (normalt) pitstop samlet i tid - hvad skal Mag "forvente" at rykke op i tid, når de sidste tre pitter?

Svar

Jeg mener, at tiden i pitten er omkring 22-23 sekunder, men reelt tabt tid på banen er omkring 15 sekunder, da man tager en mere lige linje ved pitudkørsel i forhold til første chikane på banen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

39/70

Alonso er gledet ned som nummer 7. Han startede ellers som 2'er efter en flot kvalifikation.

Kommentar

Rikke:

Kom så, Kevin!!

Spørgsmål

Oliver Flor:

Ift. konspirationsteorien omkring storhold, så tror jeg, at FIA generelt er mere opmærksomme, når det potentielt kan afgøre et mesterskab eller løb. Om Lance Stroll slutter 14. eller 18. på grund af en stop-and-go straf er ligemeget, hvorimod en fem sekunders straf til en Ferrari/RB kan afgøre VM.

Svar

Enig. Det virker til at være tilfældet, men det burde i teorien ikke på den måde.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Kennet:

Har kørerne foran Mag været i pit?

Svar

Med undtagelse af Leclerc, Bottas og Stroll så har alle kørere været i pit.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

David:

Har FIA nogensinde overvejet at stille lidt højere krav til hvad bilerne kan holde til af 'racing incidents'?

Svar

FIA kigger på sikkerhed og sundhed. Hvis en bil går for let i stykker, så er det jo teamets problem i form af mistede point. Derfor er det op til teamsene selv at lave deres bil så stærk som muligt. 

Kulfiber er jo hamrende stærkt ved tryk fra eksempelvis vindmodstand, hvorimod det kan være ret skrøbeligt ved tryk fra en anden vinkel. Det så vi ved Kevins forvinge. Uheldigvis faldt endplaten ikke af, men sad og dinglede. Der havde det faktisk været bedre, hvis den var faldet af. Så var det ikke farligt at lade Kevin køre videre.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

36/70

Så er kørerne altså halvlegs i racet, hvor Verstappen, Sainz og Hamilton fører an. Kevin Magnussen er stadig nummer 15.

Danskeren startede ellers som nummer 5, men et mindre sammenstød med Hamilton ødelagde den ene frontvinge, som måtte skiftes. Derfor røg han et stykke tilbage, men han er på vej op igen.

Spørgsmål

Mads:

Hej Tak for dækning.. hvem mangler at pitte?

Svar

Leclerc, Bottas og Stroll. Alle andre har været i pit.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Kristian:

Nu kommer det til at lyde lidt konspiratorisk, men sidder med fornemmelsen af, at hvis det havde været en mercedes med den frontvinge, var den ikke kaldt ind.. (måske da der kom safety car efterfølgende) Sidder ofte med følelsen af at de små hold skal følge reglerne/agendaen mere end de store

Svar

Ja, den følelse kan man godt få. Og det er vildt svært at svare på dit spørgsmål. For som udgangspunkt er alle jo lige for loven/reglementet i Formel 1. Men det er som om, at der bliver overvejet en ekstra gang, når det er de store teams, hvorimod de mindre teams er mindre komplicerede at uddele en straf til. Men igen - det er måske mere en følelse man kan få, end realitet.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Kommentar

Martin:

Kevin nu med 11 sekunder op til top 10, stille og roligt kommer han op. Haaber han har passet godt paa sine daek, men da han ikke er presset, burde han have fine daek. Kom saa med det point.

Spørgsmål

Martin Bech:

Hvor mange sekunder mistede KMAG egentligt på at skifte fronten? I forhold til et normalt pir forløb. For som udgangspunkt er han jo “kun” 20 sekunder fra den 5. Plads han mistede.

Svar

Jeg mener, at Magnussen pitstop var omkring 15 sekunder længere end normalt.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

33/70

Verstappen melder om, at han taber greb. Han ligger fortsat helt forrest, men det kan muligvis betyde endnu et stop.

Spørgsmål

Camilla:

Hvor meget koster det at sikre rettighederne til F1 i dag?

Svar

Jeg ved faktisk ikke præcis, hvad rettighederne koster i Danmark. Men der er tale om mange, mange millioner.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Bruno:

Hvem er de nærmeste kørere foran Magnussen, og har alle pittet?

Svar

Stroll, Bottas og Leclerc foran Magnussen mangler stadig at pitte.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Jans:

Hvorfor blev Kevin tvunget ind og skifte forvinge, den virkede ikke så skadet?

Svar

Det er et spørgsmål om sikkerhed. Hvis nu Kevins del af forvingen faldt af, så kunne den ramme en kører bagved i hovedet og lave stor skade. Derfor blev han tvunget i pit for at få repareret bilen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Hans Peder Johansen:

Hvor langt er Kevin fra f.eks. 10 pladsen

Svar

Kevin ligger nummer 15, og han er godt 10 sekunder fra 10. pladsen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Jeppe:

Hvad sker der for Ferrari, og her tænker jeg især på Leclerc. Han var super skarp de første grandprixer, hvorefter han nu kæmper med Ocon, og for i det hele taget at gennemføre løbene?

Svar

Leclerc startede bagest i dag på grund af motorskifte. Og det er Ferraris problem. At deres motorer ikke holder godt nok.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

30/70

Leclerc er helt oppe på 6.-pladsen nu. Han startede ellers bagerst på grund af motorskift.

Spørgsmål

Rud:

Jeg har før spurgt om kørerne kan høre alt hvad der bliver sagt fra de andre teams men aldrig fået et svar

Svar

Det kan kørerne ikke. Kørerne kan kun høre, hvad teamets folk på pitvæggen fortæller dem. Men teamsene har folk til at lytte med på konkurrenternes radioer. Og de kan jo vælge at fortælle en kører, hvad en konkurrent har sagt over radioen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Kommentar

Bruno:

Ærgerligt for Mick - kunne godt ha' undet ham sine første point. Mht. Hamilton, så synes jeg de sociale medier er urimeligt hårde overfor ham. Manden fik også en urimelig afslutning sidste år, som jeg ser det, så det må kræve sit af stå imod harmen. Kom så, Kevin - måske et point er muligt?

Spørgsmål

Oliver Flor:

Jacob, jeg husker fra et tidligere spørgsmål, at du ser løbet gennem F1TV, men hvilket kommentator-spor vælger du? Crofty og Brundle ved Sky eller Palmer, Buxton og co hos F1?

Svar

Jeg foretrækker Sky. Men har nu fået mulighed for at se løbet på TV 3+, så jeg skifter lidt efter humør.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Kommentar

Mikkel:

Det er nok den egenskab jeg elsker mest ved Kevin og mangler lidt hos Mick: han bliver ved med at presse på selvom han ligger nede på 19 pladsen. Opstår der den mindste mulighed vil han udnytte den. Så er det skønt at være fan selvom ulykkerne regner ned.

26/70

Så er der lidt billeder, fra da Schumacher holdt stille. Haas-køreren er desværre udgået af løbet.

Spørgsmål

Martin:

Syntes ikke helt vi skal afskrive Kevin for point, 13 sekunder op til top 10 og 4 biler der mangler at pitte. Muligheden er der.

Svar

Enig. Muligheden er der, men det bliver svært. Kevin skal holde liv i dækkene. Et ekstra pitstop bliver dyrt, og slidte dæk i slutningen af løbet kan også koste dyrebare sekunder. Så det er med at få dækkene til at holde.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Johnni:

Hvorfor er det, at Haas tit starter sæsonen godt, hvorefter de falder længere og længere tilbage i feltet, som sæsonen skrider frem?

Svar

Det er kendt, at Haas er et lille team med begrænsede midler. Og derfor taber teamet ofte udviklingskapløbet, som betyder, at Haas falder tilbage i løbet af sæsonen. I dag er det dog ikke udviklingen, der har givet problemer for Haas. Magnussen var uheldig med en berøring fra Hamilton, og Mick Schumacher havde tekniske problemer med motoren.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Max:

Hvorfor er der hele tiden problemer med Kevin Magnussens starter? Og hvorfor slipper dem der påkører ham for straf?

Svar

Magnussen har alle dage været aggressiv i starterne, og det har mange gange givet nogle gode starter. Kevin skal selvfølgelig vurdere, hvor aggressiv han behøver at være, når han starter helt fremme på femtepladsen, hvor han ikke skal satse så meget, som hvis han starter fra 15. pladsen. Men når vi hylder Kevin for at levere gode starter, så skal vi også leve med, at det nogle giver bagslag med berøringer, der kan vise sig dyre.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Laurids:

Kan Magnussen ikke komme tilbage hvis der nu opstår et stort styrt og der kommer safety car en stor del af løbet?

Svar

Han skal helt sikkert blive ved med at jagte muligheden for point. Banen i Canada er hård ved bremserne, så vi kan sagtens se flere biler, der udgår. Men i forhold til strategi skal Kevin forsøge at få sine hard-dæk til at holde til målstregen og håbe, at bilerne foran ham får problemer.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

22/70

Samtidig har Magnussen kørt sig frem som nummer 15. I toppen er Verstappen tilbage som nummer 1 med Alonso og Sainz bag sig.

Spørgsmål

Oliver Flor:

Wow, det her løb gik fra 100-0 på 10 laps for Haas.

Svar

Ja, endnu engang skidt for Haas.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

20/70

Så er den gal med Mick Schumacher, der holder stille i et sving efter en motorvejl! Der er virtual safety car igen.

Schumacher holdt ellers flot fast i sin 7.-plads op til.

Spørgsmål

naveed :

Hej Jacob, Burde KM ikke have lært af sine sammenstød med Hamilton og åbnet løbet forsigtigt nu hvor han ikke har fået point i mange løb? Han havde jo gode chancer for point i dag så hvorfor ødelægger han sine chancer?

Svar

Jo, Kevin kunne godt have ladet være med at presse Hamilton så hårdt. Så er han bare ikke Kevin Magnussen længere. Det er selvfølgelig uheldigt, at forvingen bliver beskadiget, men Kevin plejer at være aggressiv i starterne, og det plejer at give nogle gode overhalinger. I dag gav det desværre en ødelagt forvinge og et tidligt og langt pitstop. Set i bakspejlet, så var det forkert at presse Hamilton på den måde, men det er altid let at være bagklog.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

19/70

Ferraris Charles Leclerc, der startede som nummer 19, har kørt sig op på 11.-pladsen nu.

Spørgsmål

Jonas Jørgen Jørgensen:

Hold nu kætf hvor er Hamilton et røvhul. Det er ikke første gang han giver Magnussen en skade i denne sæson. Han burde måske bare stoppe sin karriere nu, for shit han er langt fra de sidste sæsoner og giver alle andre skylden hver gang han påkører nogen.

Svar

Ligesom i Barcelona så synes jeg, at det her var et racing incident. Det er bare irriterende uheldigt, at det ender med en meget, meget lille berøring, der får så stor en konsekvens.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Rasmus Jensen:

Fandme træls med sådan et pit. Men på den anden side er Haas jo ikke berømte for deres strategi. Hvor mange stop forventes i dag og kan Magnussen stadig nøjes med "standard-antallet" nu?

Svar

Det er forventet at være en 1-stops strategi i dag. Forhåbentlig kan Kevin holde dækkene i nogenlunde stand hele vejen til mål. Skal han i pit igen, har han jo ikke nogen fordel i forhold til konkurrenterne, der mangler at tage deres første pitstop.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Jan:

Hej Jacob. Har Magnussen en chance til at komme på 5 plads igen eller er det næsten umuligt?

Svar

Det er praktisk talt umuligt. Jeg tvivler på, at Kevin får point i dag.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Kristian:

I det mindste kom der et virtuel safety car 10sec efter Kevin havde pittet.. Sarkasme kan forekomme

Svar

Ja, virkelig irriterende timing :-(

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Enevoldse :

Hvorfor tvinger man et pitstop igennem, når både kører og team melder at det ikke har betydning for bilen?

Svar

Det er af hensyn til sikkerheden. Hvis en del falder af bilen, så kan den ramme en kører bagved i hovedet og give alvorlige skader. Derfor vurderer man fra løbsledelsens side, om delen udgør en risiko for andre kørere, og hvis det gør det, så skal man i pit og få repareret bilen.

Haas-teamet og Magnussen vil gerne undgå et tidligt og langt pitstop og bruger derfor meget energi over radioen på at fortælle, at delen ikke har betydning for noget som helst. Ocon og Alpine bagved Magnussen bruger til gengæld tid på at fortælle over radioen, at det er farligt med løse dele på en racerbil, og at den burde køre i pit. Det er spillet i F1.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Marc:

Hej alle sammen :-) Hvor ligger Kevin nu?

Svar

Magnussen ligger nummer 19, altså sidst af de biler, der er tilbage i løbet. Perez er udgået.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT

Spørgsmål

Bruno:

Det må da være skidt med den frontvinge hvis Kevin tvinges i pit? Så er point for ham ude, vil jeg mene.

Svar

Ja, det var virkelig dyrt med det tidlige og lange pistop, fordi frontvingen skulle repareres. Point ser nærmest umuligt ud nu. Ærgerligt med den kontakt med Hamilton. Det var præcis det, man skal undgå i starten af et F1-løb, hvor bilerne ligger tæt, og et tidligt pitstop derfor sender en helt ned i feltet. Især når det ikke kun tager tre sekunder, men knap 20 sekunder på grund af reparationen.

//Jacob Hammerholt, TV 2 SPORT